AFRY förvärvar Cubiq Analytics Oy i Finland och stärker erbjudandet inom data- och analystjänster

AFRY har undertecknat ett avtal om att förvärva Cubiq Analytics Oy, ett finlandbaserat konsultföretag som levererar heltäckande data- och analyslösningar. I linje med AFRYs strategi kommer förvärvet att stärka AFRY:s digitala erbjudande och möjliggöra en betydande tillväxt för digitala konsulttjänster och lösningar för företag och sektorer.

Cubiq Analytics tjänster är teknik- och branschoberoende och fokuserar på konsultverksamhet samt lösningsutveckling inom data och analys. Merparten av intäkterna kommer från sektorer i omvandling där AFRY redan är mycket aktivt. De är till exempel bioindustrin, ren energi, infrastruktur och livsmedels- och bioteknik.

”I en snabbt föränderlig affärsmiljö måste företag fatta faktabaserade beslut i rätt tid, förbättra effektiviteten och anpassa sig till marknadens förändringar. Detta kräver en avancerad och unik omvärldsanalys som kombinerar affärsanalyser, datasammanställning och visualisering. I och med förvärvet av Cubiq Analytics kan vi stärka vårt erbjudande inom digital konsultverksamhet och göra det möjligt för kunder världen runt att nyttja kompetensen inom data och analys hos Cubiq Analytics i takt med företagets utveckling”, säger Roland Lorenz, EVP på AFRY Management Consulting.

”Vi ser verkligen fram emot att bli en del av AFRYs internationella team. Det finns en enorm potential i AFRYs och Cubiq Analytics globala tjänster inom digitala lösningar där data och analyser spelar en nyckelroll. AFRY har varit en viktig partner för oss under lång tid och detta förvärv är ett resultat av ett framgångsrikt strategiskt samarbete. Det kommer att öppna för nya möjligheter att skala upp verksamheten till en helt ny nivå och som en del av AFRY kan vi stärka våra tjänster”, säger Jussi Huttunen, styrelseordförande på Cubiq Analytics.

Cubiq Analytics värdefulla know-how och expertis kan tillämpas inom många olika verksamheter på AFRY. Cubiq Analytics dataarkitektur, analys- och visualiseringskompetens kommer till exempel att bidra till AFRYs ambition om att bli världsledande inom digitala tjänster och lösningar inom smart forestry. I och med förvärvet kommer AFRY möta den ökande efterfrågan på data- och analyskonsulttjänster inom många branscher.

Cubiq Analytics grundades 2016 och har sedan dess vuxit snabbt till cirka 60 medarbetare och tre kontor i Helsingfors, Tammerfors och Lahti. Företagets nettoomsättning 2020 var cirka 67 miljoner kronor. Förvärvet är planerat att genomföras i slutet av augusti och bolaget konsolideras med AFRY från och med september 2021.

För mer information, kontakta:

Saara Söderberg
Vice President, AFRY Management Consulting
saara.soderberg@afry.com

Cathrine Sandegren
Executive Vice President, Communications and Brand
Tel. +46 70 292 68 26
cathrine.sandegren@afry.com

AFRY är ledande i Europa inom teknik, design och rådgivning, med global räckvidd. Vi påskyndar övergången till ett hållbart samhälle.Vi är 16 000 hängivna experter inom områdena infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som arbetar för att skapa hållbara lösningar för kommande generationer.