AFRY ingenjörspartner för plaståtervinnings-anläggning i Tyskland

APK AG har tilldelat AFRY ingenjörstjänsteuppdraget för projektutvecklings-faser för sin första plaståtervinningsanläggning i industriell skala med APK:s egna Newcycling®-teknologi. Anläggningen planeras att byggas i Tyskland med en kapacitet att hantera ca 40 000 ton plastavfall årligen.

APKs ambition är att öka återvinningen av mjuka förpackningsmaterial, vilka idag utgör en majoritet av blandat plastavfall från konsumentflödet. Newcycling®-teknologin, som har utvecklats av APK, är en unik lösningsmedelsbaserad process som separerar olika polymerer i förpackningsmaterial av flerskiktsplast och framställer återvunna material med en hög renhetsgrad, lämplig för nya produkter.

AFRYs uppdrag innefattar tjänster för alla ingenjörsdiscipliner, samt tillståndsprövning och projektplanering för projektutvecklingsfaserna FEL-2 (förprojekt) och FEL-3 (basic engineering). Uppdraget kommer att tillhandahålla nödvändig information och ett uppskattat investeringsvärde för att APK ska kunna fatta ett slutligt beslut om investering. Projektutvecklingsfaserna förväntas avslutas under Q3 2023.

-          Vårt företag har en extremt dynamisk utveckling framför sig i Tyskland och internationellt. Vi vill kunna presentera betydande resultat till 2025 så vår ribba för att välja rätt ingenjörspartner var därmed väldigt hög. AFRY övertygade oss, säger Susanne Küppers, styrelsemedlem för APK AG.

Dr. Robert Marx, styrelsemedlem i APK AG, tillägger:

-          Med AFRY har vi fått en partner med stor potential, som vi också kan växa med internationellt. Dessutom har AFRY redan omfattande erfarenhet inom avfallshantering och plaståtervinning.

-          Vi är hedrade över att bli samarbetspartners med APK i detta viktiga plaståtervinningsprojekt och att stötta omställningen till en verklig cirkulär ekonomi för plast. AFRYs unika kompetens inom olika återvinningsteknologier i kombination med kunnande i processteknologi och lokal närvaro kommer att skapa mervärde för APK under alla projektets faser och dess implementering, säger Christian Beyer, AFRY:s Head of Process Industries i Tyskland.

För ytterligare information, vänligen kontaka:

Marika Hahtala, Head of Business development, Marketing and Communications, AFRY Process Industries

E-post: marika.hahtala@afry.com

Intresserad av att veta mer? Globalt sett produceras nästan 80 miljoner ton plastförpackningsavfall varje år, och för närvarande återvinns bara ca tio procent av resurserna. Resten förbränns, deponeras eller släpps ut i miljön på ett okontrollerat sätt. Läs mer (på engelska)

Om APK

Plastavfall är ett av vår tids mest brådskande problem. För att möta den utmaningen utvecklar APK framåttänkande teknologier under märket Newcycling®, som kommer att bidra på ett betydande sätt till att minska CO2-utsläppen, såväl som att säkerställa råmaterialtillgången för kommande generationer. APK AG, grundat 2008, har för närvarande nästan 220 anställda och driver en unik pilotanläggning i Merseburg, Tyskland och ett tekniskt center i Frankfurt-Höchst.

AFRY är ledande i Europa inom teknik, design och rådgivningstjänster med global räckvidd. Vi accelererar omställningen till ett hållbart samhälle.

Vi är 19 000 hängivna exporter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering. Tillsammans skapar vi hållbara lösningar för kommande generationer.