AFRY partner när textilåtervinningsföretaget Renewcell digitaliserar för att effektivisera produktionen

Textilåtervinningsföretaget Renewcell har valt AFRY som partner för att digitalisera produktionen i sina produktionsanläggningar i Kristinehamn och Sundsvall. AFRY kommer att leverera en industriell IT-lösning genom AFRY MES och AFRY ProTAK, för att hantera produktionsinformation och säkerställa både hög kvalitet och en ökad produktionseffektivitet. Den digitala plattformen kommer att fungera som ett nav för all information i produktionsprocessen.

Renewcell är ett flerfaldigt prisbelönt textilåtervinningsföretag. Med den teknik de har utvecklat har företaget lyckats återvinna textilfiber från gamla kläder och omvandla det till fibermassa. Renewcell har sedan 2017 en produktionsanläggning i Kristinehamn och skalar nu upp produktionen vid sin nya anläggning i Sundsvall som beräknas vara i drift under första halvåret 2022.

- Modern produktion och logistik kräver en hög nivå av data för att möta kraven på exempelvis spårbarhet, därför är en plattform som denna viktig för oss, tillsammans med AFRYs erfarenhet inom området, säger Ylva Stjernquist, Supply Chain Manager och projektledare på Renewcell.

AFRY har lång erfarenhet inom industriell IT och kommer nu att leverera två ledande och nära integrerade digitala lösningar för produktionsanläggningar, till Renewcell. AFRY MES (Manufacturing Execution System) är ett mycket avancerat digitalt informationssystem som ansluter, övervakar och kontrollerar komplexa produktionssystem och dataflöden för produktionsprocesserna. AFRY ProTAK är ett digitalt verktyg som mäter effektiviteten och prestanda hos anläggningens produktionsmaskiner. Verktyget samlar in information från olika källor (t.ex. DCS, MES, Underhåll) och kombinerar det med operatörernas noteringar för att kalkylera och presentera OEE och därigenom hitta möjligheter som bidrar till optimerad produktion och ökad lönsamhet.

Tillsammans kommer dessa verktyg att förbättra spårbarheten och säkerställa en hög produktionseffektivitet genom att integrera data från alla produktionssystem och all utrustning.

- Vi fokuserar på att förbättra hållbarheten inom processen och det är en ära att få vara en del av Renewcells utveckling genom att leverera en fullskalig digitaliserad lösning. Vår moderna och konkurrenskraftiga digitala lösning kommer definitivt också att tillföra mervärde till den här nya typen av teknikprocesser, säger David Andersson, Business Segment Manager Digitalisering, AFRY Process Industries Sweden.

AFRY MES och AFRY ProTAK kommer att installeras på både Kristinehamns och Sundsvalls anläggningar. Installationen är planerad att vara igång under andra kvartalet 2022.

För mer information, välkommen att kontakta:

David Andersson,
Business Segment Manager Digitalization,
Process Industries Sweden
E-post: david.a.Andersson@afry.com

Lisa Vedin,
VP & Head of Process Industries Sweden
Tel: +46 70 229 16 89
E-post: lisa.vedin@afry.com

Läs mer på: https://afry.com/sv/kompetens/digitalisering-och-smart-site

AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.

Vi är 16 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.