AFRY samarbetar med Metsä Tissue för att bygga Framtidsfabriken i Mariestad

Metsä Tissue, en del av Metsä Group, investerar i världsledande miljö- och driftprestanda inom mjukpappersproduktion genom att modernisera och expandera sitt bruk i Mariestad.  AFRY har varit involverat i förprojektet och är nu en utvald partner för att leverera flera tjänster under byggnationen.

AFRYs uppdrag omfattar både expansion och anpassning av befintligt bruk, vilket inkluderar deltagande i Metsä Tissues projektorganisation, inklusive byggledning, tidsplanering och samordning av tekniska aktiviteter.

-          AFRY är en välkänd och erfaren aktör inom industrisektorn, som tillhandahåller kompetens inom många teknikområden – därför känns det väldigt bra att ha dem som stöd i detta unika projekt, säger Esa Paavolainen, VP Projects Metsä Tissue.

AFRY kommer också tillhandaha ingenjörstjänster inom konstruktion och arkitektur, mark och miljö, process och rör, samt ansvarar för lokal ingenjörssupport till utländska leverantörer. Det senare inkluderar till exempel riktlinjer och utbildning inom lokala bestämmelser.

-          Vi är stolta över att Metsä Tissue har valt oss som partner i detta intressanta och ambitiösa framtidsprojekt.. Vi har redan börjat och ser fram emot vad vi kan åstadkomma tillsammans, säger Fredrik Wirf, Construction Project Manager och Business Unit Manager inom Process Industries, AFRY.

Byggnadsarbetet inleddes våren 2023 och det nya moderniserade bruket planeras vara i drift i slutet av 2025.

Maria Rothzén, PR och PA ansvarig AFRY Sverige
+46 72 566 1928, maria.rothzen@afry.com

Vill du veta mer?  Hela processindustrin söker och utvecklar lösningar för att hantera framtidens utmaningar relaterat till övergripande resurseffektivitet och hållbarhet. AFRY är en partner för våra kunder i allt från tidiga strategiska utvecklingsfaser till projektens genomförande av små och stora investeringsprojekt, följt av stöd vid drift av anläggningen.
Mjukpapper och sanitetsprodukter | AFRY
Industriell byggnation för processindustrin

Om Metsä Tissue

Metsä Tissue skapar en renare vardag. De är en av de ledande mjukpappersleverantörerna i Europa till hushåll och yrkesverksamma och en av de ledande leverantörerna av mat- och bakplåtspapper globalt.  Kända varumärken är Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin och SAGA. Med produktionsenheter i fem länder sysselsätter de cirka 2 450 personer. År 2022 uppgick försäljningen till 1,2 miljarder euro. Metsä Tissue är en del av Metsä Group.

Mariestads bruk i Mariestad, Sverige, är ett av Metsä Tissues åtta pappersbruk och en del av Metsä Group. Här tillverkas välkända mjukpappersmärken som Lambi, Serla och Katrin. Bruket blev en del av Metsä Tissue 1989.

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle.

Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 24 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.