AFRY stärker sitt digitala erbjudande genom förvärv av ProTaK

För att stärka det digitala erbjudandet ytterligare inom processindustrin förvärvar AFRY produktbolaget ProTAK. ProTAKs webbaserade mjukvara för produktionsoptimering faller väl in i AFRYs strategiska ambition inom digitalisering och hållbarhet samtidigt som det stärker AFRY Smart Site digitala produktportfölj ytterligare.

ProTAKs webbaserade mjukvara bidrar till ett löpande förbättringsarbete och en ökad produktion inom industrin genom att mäta maskiners effektivitet för att därigenom analysera och optimera produktionsprocessen. Tillsammans med AFRYs produktionsstöd AFRY Pulse, kommer ProTAK att bidra till ytterligare utvecklingsmöjligheter och produktionsförbättringar för kunder inom processindustrin. Båda bolagen ser stor potential till utveckling av befintliga produkter genom en samlad expertis, samt att därigenom kunna skapa nya gemensamma digitala koncept och erbjudanden för att tillsammans möta kundernas framtida behov på bästa sätt.

”Det finns en stark efterfrågan på digitala lösningar inom industrin för att nå de globala klimatmålen. Med ProTAKs och vår satsning framåt skapas bra förutsättningar att tillsammans utveckla och anpassa vårt erbjudande ytterligare för att hjälpa våra kunder ännu bättre. Vi ser stor potential och synergier med att kombinera varandras expertis och digitala erbjudande, säger David Andersson, Business Unit Manager Digitalisation inom AFRY.

”Att bli en del i ett bolag som AFRY med betydligt större kapacitet ger oss bättre förutsättningar att utvecklas vidare med vår produkt och även nå ut internationellt. Vi har vuxit med vår produkt, men är nu redo att ta steget vidare till nästa nivå. Vi ser fram emot de möjligheter vi kan åstadkomma tillsammans”, säger Per Gannå, VD på ProTAK.

ProTAKs omsätter årligen cirka 13 MSEK och är huvudsakligen aktiva på den svenska marknaden. Företaget har 9 anställda och är baserade i Örnsköldsvik. ProTAKs kommer att konsolideras i AFRY från januari 2021.

Corporate Communication

ÅF Pöyry AB (publ)

r ytterligare information, vänligen kontakta:

Cathrine Sandegren, Kommunikationschef
070 292 68 26

Mikael Fränckel, Head of Process Industries Sweden
070 593 69 96

David Andersson, Business Unit Manager Digitalisation
072 501 05 45

ÅF Pöyry AB (publ), Frösundaleden 2, SE-169 99 Stockholm
Telefon +46 10 505 00 00, säte i Stockholm, www.afry.com
Organisationsnr 556120-6474, momsreg.nr SE556120647401

AFRY är ett internationellt företag inom teknik, design och rådgivning. Vi hjälper våra kunder att utvecklas inom hållbarhet och digitalisering. Vi är 17 000 hängivna experter inom områdena infrastruktur, industri och energi, som arbetar över hela världen för att skapa hållbara lösningar för kommande generationer.

Making Future.