AFRY tilldelas ingenjörsuppdrag för Jervois koboltraffinaderiprojekt i USA

Jervois Global Limited, ett ledande koboltföretag baserat i Australien, har utsett AFRY att tillhandahålla en Basic Engineering och en Bankable Feasibility studie för sitt planerade koboltraffinaderi i USA.

USA’s regering har identifierat kobolt som en kritisk mineral på grund av dess betydelse i energiomställningen och för den nationella säkerheten. För att möta den ökade efterfrågan, särskilt inom batterisektorn, planerar Jervois att bygga ett koboltraffinaderi i USA - valet av plats för raffinaderiet pågår. USA har idag inga fungerande koboltraffinaderier.

Basic Engineering (BE) och Bankable Feasibility studie (BFS) omfattar ett nytt amerikanskt raffinaderi på 6 000 metriska ton per år ("mtpa"). Förväntad tidsplan färdigställs efter ett slutgiltigt beslut om var raffinaderiet kommer placeras. Raffinaderimatningen förväntas baseras på cirka 20% återvunnen kobolt, där koboltmaterial som används av kunder returneras till Jervois för upparbetning.

-          Jervois är glada för samarbetet med AFRY kring det planerade koboltraffinaderiet BFS, studie som är finansierat av den amerikanska regeringen. När det har finansierats och byggts kommer anläggningen att producera kobolt i sulfatform, lämplig för användning i USA:s bilindustri, vilket kommer att bidra till övergången till effektiva säkra elfordon, säger Bryce Crocker, Chief Executive Officer at Jervois Global Limited.

-          Vi är hedrade över att samarbeta med Jervois i detta projekt för att etablera ett koboltraffinaderi i USA. Kobolt spelar en viktig roll i exempelvis elektrifieringen. AFRY följer principerna för ansvarsfull gruv- och metallindustri och att använder bästa tillgängliga teknik, vilket gör det möjligt för Jervois att uppfylla deras stränga miljö- och hållbarhetsstandarder, säger John Boettcher, AFRYs chef för processindustrier i USA.

Jervois Finland Oy, ett dotterbolag till australiensiska Jervois Global Limited, är en ledande leverantör av högkvalitativa koboltbaserade produkter inklusive avancerade koboltkemikalier och pulver, inklusive sulfat och har historiskt även producerat pCAMs (pre-cursor cathode materials for lithium-ion batteries). Med mer än 50 års erfarenhet av produktion av koboltkemikalier har Jervois Finland Oy en dokumenterad meritlista inom miljöstyrning, hållbarhet och ansvarsfulla inköp. AFRY levererar tjänster till Jervois Finlands expansionsprojekt för koboltraffinaderi.

För mer information, kontakta:
Marika Hahtala, Head of Business Development, Marketing and Communications,  AFRY Process Industries
Mobile +358 40
 823 8986,
​​​​​​​e-mail
marika.hahtala@afry.com

AFRY rankas bland de 10 största internationella ingenjörsbyråerna inom gruv- och metallindustrin (ENR2022). Vi har ett starkt nordiskt ingenjörsbolagen som bygger på tre decenniers erfarenhet av design och genomförande av gruv- och metallprojekt över hela världen. Vår verksamhetsmodell kombinerar lokal närvaro med global expertis, vilket garanterar bästa möjliga kompetens för varje uppdrag. Läs mer om vårt erbjudande för gruv- och metallprojekt.

Om Jervois Global

Jervois Global är ett Australien baserat ledande koboltföretag med koboltraffinering och specialprodukter i Kokkola, Finland, samt anläggningar och projekt globalt såsom Idaho Cobalt Operations i USA, São Miguel Paulista nickel-och koboltraffinaderi i Brasilien och Nico Young nickel-koboltprojekt i Australien. Jervois fokuserar på att bli en global leverantör på den framväxande batterimetallmarknaden.

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 24 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.