Bjarke Ingels Group väljer AFRY som projektör för Prags nya konsertbyggnad

Den danska studion Bjarke Ingels Group (BIG) har valt AFRY som projektör och lokal arkitekt för den nya konsertbyggnaden i Prag. De danska arkitekternas design vann en prestigefylld internationell arkitekttävling som lanserades av huvudstaden Prag ifjol.

Vltava Philharmonic Hall ligger i Tjeckiens huvudstad och är tänkt att bli ett nationellt kulturcentrum för allmänheten. Detta anmärkningsvärda projekt handlar om utformningen av själva konsertbyggnaden och förvandlar området i närheten av hallen genom att öppna den poetiska Vltava-vallen för besökare.

−Vilken metropol som helst, vare sig det är Paris eller New York, behöver upprätthålla en levande stadskärna. Det är viktigt att Prag också fortsätter att utveckla sin rikedom och färg, som är musikalisk till sin natur, ytterligare ett lager i form av modern arkitektur. Vi är hedrade över att kunna bidra till detta, säger BIG.

Vltava Philharmonic Hall kommer att husera två orkestrar – Tjeckiska filharmonikerna och Prags symfoniorkester. Båda orkestrarna kommer att ha sina bostäder och utbildningslokaler i det nya centret. Med en geometri som stiger från Vltava-floden till Prags silhuett, inkluderar utformningen av Vltava Philharmonic Hall en serie offentliga platser, sluttande pelargångar och terrasser som leder från flodstranden till taket. Dessa kommer att göra konserthuset tillgängligt för alla besökare, inte bara för lyssnare av klassisk musik.

Hand i hand med konserthuset pågår förberedelser för en komplex transportlösning för hela stadsområdet. Därför arbetar experterna på AFRY också på en komplex lösning för transporter med tunnelbana, spårvagnar, bilar, bussar, taxibilar, cyklar, färjor och tåg.

−Vi uppskattar att BIG, som är världsledande inom området, har valt oss som huvudpartner för att samarbeta kring en modern arkitektonisk symbol för tjeckisk musik. Genom detta projekt kommer Prag att få sin första konserthall för symfonimusik på över ett sekel, säger Ivo Šimek, landschef Tjeckien och Slovakien, AFRY.

Länk för nedladdning av bilder Kredit: Bjarke Ingels Group

För mer information, kontakta:
Anna Magni, Head of Communication, Division Infrastructure, AFRY
+46 708 97 29 00, anna.magni@afry.com

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 24 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.