Nordic Paper väljer digital lösning från AFRY

Den världsledande papper- och massatillverkaren Nordic Paper har valt systemplattformen AFRY PaperLine när befintligt produktionsstödsystem ska ersättas med ny MES-lösning.

Den skandinaviska papper- och massatillverkaren Nordic Paper har anläggningar i både Sverige, Norge och Kanada. Företaget tillverkar kraftpapper och greaseproofpapper som bland annat används till livsmedelförpackningar.

Nordic Paper har valt systemplattformen AFRY PaperLine för att effektivisera sina skandinaviska tillverkningsprocesser. Avtalet omfattar anpassningar mot verksamhetens specifika behov på fyra pappersbruk i Sverige och Norge, inklusive migrering och uppstart.

AFRYs uppdrag omfattar mjukvara som konfigurerats för att uppfylla verksamhetens krav, installation, projektledning och driftsättning för alla Nordic Papers produktionsenheter. Det nya MES-systemet (Manufacturing Execution System) kommer att bidra till en mer automatiserad process internt och resultera i ett mer flexibelt och effektivt arbetsflöde mellan fabrikerna. Som tillägg till systemfunktioner får Nordic Paper även tillgång till AFRYs Support Center i Karlstad.

─ När vi sökte samarbetspartner hade vi en rad kriterier. Bland annat var det viktigt för oss att hitta en lokal och global samarbetspartner med närhet till vår verksamhet, särskilt i Skandinavien. Dessutom var det viktigt att hitta rätt gällande önskemål om att arbeta i ett flexibelt partnerskap med fokus på innovation. Valet hamnade därför på AFRY som vi ser som en långsiktig partner till oss i den digitaliseringsresa Nordic Paper har påbörjat, säger Patric Johansson, IT-chef på Nordic Paper.

─ Vi är mycket glada över förtroendet och samarbetet med Nordic Paper. Vi ser fram emot att få bidra med vår branschkompetens, samt en modern och säker digital lösning som ger högre automationsgrad, effektivisering och produktionssäkerhet, säger David Andersson, segmentschef inom digitalisering på AFRY.

Arbetet inleddes i mars 2023 och planeras att avslutas under 2025.

För mer information, välkommen att kontakta

Maria Rothzén, PR and PA Manager, AFRY
maria.rothzen@afry.com, +46 72 566 19 28

Om AFRY PaperLine

AFRY PaperLine är en version av AFRYs MES-system (Manufacturing Execution System) som AFRY utvecklat för att hjälpa industrin att få en effektiv produktionsprocess genom ett modernt IT stöd. Systemet innehåller ett fullt stöd för hela produktionsprocessen och en modern teknik som ökar konkurrenskraften.

Läs mer: https://afry.com/sv/service/paperline

Om Nordic Paper

Nordic Paper är en ledande specialpappersproducent med basen i Skandinavien. De har levererat högkvalitativa kraftpapper och greaseproofpapper sedan 1800-talet. Deras produkter är baserade på förnyelsebar skogsråvara från lokala skogar. Från deras fem pappersbruk, varav fyra i Skandinavien och ett i Kanada, levererar de till kunder i 85 länder. Nordic Paper hade 2022 intäkter om MSEK 4 440, cirka 670 anställda och är noterat på Nasdaq Stockholm.

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.