Nytt EPCM-uppdrag för LD Celulose massafabrik i Brasilien

LD Celulose S.A. nya massafabrik kommer att producera 500 000 ton dissolvingmassa per år. Projektet är planerat att vara slutfört år 2022.

LD Celulose S.A., ett joint venture mellan Duratex och Lenzing group, har anlitat Pöyry, en del av AFRY, för ett EPCM (Engineering, Procurement, Construction Management) uppdrag. Uppdraget går ut på att utföra BOP (Balance of Plant) beräkningar för anläggningen, som kommer att ha en produktionskapacitet på 500 000 ton dissolvingmassa per år och investeringskostnaden uppgår till 1.3 miljarder US-dollar.

Tjänsterna som levereras av Pöyry inkluderar sammankoppling av alla processområden, turbinanläggning med ångfördelningssystem, vattenkylningscenter och andra kompletterande system.

Pöyry har redan innan det bildades ett joint venture arbetat som LD Celulose partner och varit ansvarig för koncept- och förprojektering, externa logistikstudier samt planering av infrastruktur och komposteringsanläggning. Pöyry har även stöttat projektets miljötillståndsprocess.

Luís Künzel, VD för LD Celulose S.A. betonar att den nya massafabriken kommer att ha en positiv socioekonomisk inverkan på hela regionen.

”Vår avsikt är att projektet ska gynna närliggande kommuner och erbjuda samarbetsmöjligheter inom olika sektorer. Vi har förbundit oss till att arbeta enligt bästa miljöpraxis. Pöyrys expertis och förmåga att erbjuda hållbara tekniska lösningar gör dem till den perfekta samarbetspartnern att leda denna process, redan från projektets inledande stadier”, säger Künzel.

"Vi är mycket stolta över att ha fått detta viktiga uppdrag. Det återspeglar den fina utvecklingen i vårt partnerskap och vikten av ledande lösningar för kommande generationer", säger Fábio Bellotti da Fonseca, direktör för Pöyry i Brasilien.

Den nya anläggningen kommer att installeras i Duratex skogsområde, beläget i Triângulo Mineiro (MG). All produktion kommer att vara avsedd för export, för att försörja Lenzing-gruppens verksamhet i Europa och Asien med massa.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fabio Bellotti da Fonseca, President Pöyry Brazil
e-post fabio.fonseca@poyry.com

Nicholas Oksanen, EVP, Divisionschef Process Industries
Tel +358 40 565 3199
e-post nicholas.oksanen@afry.com

Pöyry är ett internationellt företag inom teknik, design och rådgivning. Vi hjälper våra kunder att utvecklas inom hållbarhet och digitalisering.

Vi är en del av AFRY med 17 000 hängivna experter inom områdena infrastruktur, industri och energi, som arbetar över hela världen för att skapa hållbara lösningar för kommande generationer.