Aftonbladet blir egen TV-kanal på Magine

Aftonbladet tar ytterligare ett steg in på TV-marknaden. Genom ett nytt strategiskt samarbete tar Aftonbladets direktsända TV-kvällar nu plats som en egen kanal i Magines tablå.
– Magine erbjuder en helt ny tittarupplevelse, som ligger helt i linje med vår syn på hur TV ska konsumeras, säger Magnus Zaar, chef Aftonbladet TV.

Aftonbladet befinner sig i en intensiv expansion på TV-området och har under året utvecklat satsningen på livesändningar vid sidan av ett stort och varierat programutbud. Hösten inleddes med en storsatsning på ett livesänt kvällsblock på Aftonbladet TV som bland annat innehåller nya programmen Brottscentralen och Sportbladet show.

– Samarbetet med Magine blir en naturlig del av Aftonbladet TV:s offensiva satsning. Vi vet att vi gör en typ av TV som många tittare efterfrågar och nu får fler tittare tillgång till vår redan mycket uppskattade kvällssändning, säger Magnus Zaar.

Aftonbladet TV kommer att ligga i Magines Free-paket, tillsammans med alla SVT-kanaler och en roterande betalkanal. TV-tjänsten gör det möjligt för användarna att titta på TV när som helst och var som helst, utan krav på bindningstider, sladdar eller boxar.

Magine har play-funktion på 31 av sina 38 kanaler, vilket innebär att konsumenten inte behöver anpassa sig efter den traditionella TV-tablån.

– Vi är glada över att kunna samarbeta med Aftonbladet TV. Genom deras livesändningar öppnas möjligheter för blixtsnabb nyhetsrapportering, via Magine, till konsumenterna hemma i tv-soffan. Aftonbladet TV blir ett jättebra komplement till vårt existerande nyhetsutbud, säger Mattias Hjelmstedt, vd på Magine.

Magine är en molnbaserad TV-leverantör som erbjuder tablåbaserad TV via internet – både program som sänds just nu och de som gått tidigare. Tjänsten är tillgänglig på surfplattor och smartphones, i webbläsare och genom uppkopplade TV-apparater. Magine lanserade sin betaversion i samband med Kristallengalan förra året. I april blev TV-tjänsten kommersiell. Magine finns även i Spanien och Tyskland, där den kommersiella lanseringen sker i mitten av oktober.

Magnus Zaar, chef Aftonbladet TV. Tel: 070–161 99 09. E-post: magnus.zaar@aftonbladet.se.

Mattias Hjelmstedt, vd Magine. Tel: 070–480 01 25. E-post: mattias.hjelmstedt@magine.com.
Anna Hegestrand
, PR&Information Magine. Tel: 073–937 57 87. E-post: anna.hegestrand@magine.com.

Fredrik Lindén, informationschef Aftonbladet. Tel: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2012 var 2,2 miljarder kronor och vinsten 312 miljoner kronor.