Aftonbladet lanserar nytt matmagasin – med Paolo Roberto som mästerkock

Den 26 april är det premiär för Paolos mat, Aftonbladets nya månadsmagasin.
Konceptet är unikt – i varje nummer presenterar den populäre matprofilen Paolo Roberto recept för en hel månad.
– Paolo Roberto är perfekt för vår matsatsning. Svenska folket älskar hans opretentiösa och passionerade inställning till mat, säger Anna Kult, featurechef.

I Paolos mat är Paolo Roberto läsarnas guide till den lättlagade maten. Hans filosofi är att undvika halvfabrikat och laga nyttig och god mat som också barnen äter, utan att det är krångligt. Rätterna är dessutom anpassade efter säsongens råvaror.

– Väldigt många svenskar, inte minst barnfamiljer, har lite tid men höga ambitioner när det gäller att laga god, nyttig och varierad mat som går snabbt. Magasinet svarar på den eviga frågan ”Vad ska vi ha till middag?”, och ger nya tips såväl för vardagen som för helgens middagsmys, säger Anna Kult.

Paolo Roberto har sina matrötter i det syditalienska köket, och har gett ut flera kokböcker som blivit mycket populära. I tidningen besöker han också hemmakockar med skiftande etnisk bakgrund och dessa möten resulterar i spännande recept från många olika länders kök. Förutom recept innehåller magasinet steg för steg-guider om matlagning, tips om utvalda råvaror och månadens bästa viner.

– Mina recept är kryddade med en stor portion napolitansk passion, men okomplicerade att laga. Jag vill hjälpa läsarna med snabba och enkla recept som gör matlagningen till ett nöje istället för ett gissel. Vardagsrecepten tar 15–30 minuter. På helgerna, däremot, när hela familjen kan vara samlad i köket, kan matlagningen gott få ta längre tid, säger Paolo Roberto.

Paolo Roberto ratar alla trendiga dieter och tipsar istället om hur man bränner bort överflödiga kalorier. I varje nummer visar den före detta proffsboxaren övningar som håller matglada läsare i form.

Paolos mat är ett A4-magasin om ca 100 sidor. Det säljs med Aftonbladet en gång i månaden och kostar 29 kronor. Redaktör är Emma Suslin.

Anna Kult, featurechef. Telefon: 070–774 63 36. E-post: anna.kult@aftonbladet.se.

Fredrik Lindén, informationschef. Tel: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.
Emma Suslin, redaktör. Tel: 076–772 63 84. E-post: emma.suslin@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över 2,6 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2011 var 2,2 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.