• Aftonbladet/

Aftonbladet lanserar poddspelare i mobilappen – ”Nu blir det enklare än någonsin att lyssna”

Aftonbladet tar nästa steg i utvecklingen av podcast-formatet. En integrerad poddspelare i mobilapparna för iPhone och Android och en samlingssajt för Aftonbladets alla poddar gör lyssningen betydligt enklare.
– Nu slipper man gå omvägar för att lyssna på poddar. Jag tror det gör att många nya lyssnare och annonsörer kommer att upptäcka formatet, säger Lena Widman, redaktionell mobilchef och produktägare Aftonbladet online.

Aftonbladet inledde i höstas en satsning på poddar med lanseringen av flera nya program. Med den nya spelaren och samlingssajten Aftonbladet Podcast är ambitionen att ännu fler ska upptäcka poddarna.

– Podden är ett fantastiskt format som är helt och hållet utvecklat för on demand-konsumtion. Men hittills har utvecklingen hindrats av höga trösklar – som omvägar över iTunes och krav på nedladdning av speciella appar. När man nu kan lyssna och prenumerera på våra poddar i den vanliga appen, en miljö där man känner sig hemma, är jag övertygad om att det kan innebära ett genombrott för formatet, säger Patrik Syk.

Aftonbladets poddar behandlar vitt skilda ämnen inom områden som sport, nöje, politik och kultur. Flera av dem riktar sig till lyssnare med specialintressen, som Premier League, handboll, tv-spel eller film, och alla bygger på en hög grad av lyssnarmedverkan.

– Lyssnarnas medverkan är extremt viktiga för våra poddar, och de flesta av de som verkligen upptäckt formatet är mycket aktiva i sociala medier. Det innebär att vi med poddarna kommer mycket närmare vår publik än vad de flesta andra kanaler gör. Jag tror annonsörerna kommer att upptäcka att poddarna kan vara utmärkta kanaler för att nå specifika målgrupper med starka specialintressen, säger Patrik Syk.

För att använda poddspelaren krävs en nedladdning av Aftonbladets mobilapp eller en uppdatering, om sådan inte gjorts under de senaste två veckorna. Poddspelaren återfinns i högernavigeringen.

Adressen till den nya samlingssajten: www.aftonbladet.se/podcast.

Idag producerar Aftonbladet tolv poddar som under vecka 10 hade totalt 126 805 lyssnare.

Lena Widman, produktägare Aftonbladet online. Tel: 070­–676 23 10. E-post: lena.widman@aftonbladet.se.
Patrik Syk, redaktör Aftonbladet Podcast. Telefon: 070–161 99 70. E-post: patrik.syk@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationschef Aftonbladet. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över tre miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2013 var 2,1 miljarder kronor och vinsten 283 miljoner kronor.