Aftonbladet låter läsarna sända live-tv – mobiltjänsten Tipsa! tar nästa steg

Läsarna får nu möjlighet att sända live-tv i Aftonbladets digitala kanaler.

– Med Tipsa! har vi engagerat läsarna på ett helt nytt sätt. Med vår nya live-tv-funktion lyfter vi tjänsten ytterligare en nivå. Det är en helt ny och unik del av Tipsa! som vi testar i sommar, säger Lena Widman, redaktionell mobilchef på Aftonbladet.

Tipsa! är en integrerad del av Aftonbladets smartphone-appar. Tjänsten lanserades i vintras och gör det enklare för läsarna att medverka i det journalistiska arbetet. Med Tipsa! kan läsarna lätt och snabbt skicka tips, bilder och filmer till redaktionen.

Live-tv-funktionen bygger på ett samarbete med Bambuser, vars teknik är inbyggd i den nya versionen av Tipsa!. Bambuser är tjänsten som låter vem som helst som har tillgång till en smartphone sända film live på nätet.

– Sedan lanseringen av Tipsa! har vi sett nyhetstipsen öka och kvaliteten på tips och bilder bli bättre. Det riktigt unika med Tipsa! är att vi genom geo-styrning kan nå läsare som befinner sig på plats. Vi kan pusha ut uppdrag och efterlysningar till den som är i närheten av en nyhetshändelse så att man snabbt kan hjälpa oss med rapporteringen, säger Lena Widman.

Lanseringen av den nya versionen backas upp av en stor, rikstäckande reklamkampanj som genomförs nästa vecka och omfattar reklam på bussar i 28 städer från Luleå till Malmö och nästan 2 000 stortavlor över hela landet.

– Tajmingen är perfekt. Läsartillväxten i mobilen är dramatisk och sommaren är en bra tid för utomhusreklam, säger Pär Ekroth, reklam- och sponsringschef.

Tipsa! fick nyligen utmärkelsen ”Årets bästa innovation” i Schibsted Journalism Awards med motiveringen ”Tipsa! erbjuder en insikt i hur framtidens journalistik kan se ut”.

Tipsa! har utvecklats i samarbete med studenter på Hyper Island och reklambyrån Svensson. Svensson står också bakom kampanjen och i arbetsgruppen ingick Yvonne Pils, projektledare, Ewa Staël von Holstein, produktionsledare, Tomas Carrfors, copy, Filip Lindqvist, AD och Jonas Sahlström, originalare.

Lena Widman
, redaktionell mobilchef. Telefon: 070–676 23 10. E-post: lena.widman@aftonbladet.se.
Pär Ekroth
, reklam- och sponsringschef. Telefon: 070–526 07 00. E-post: par.ekroth@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén
, informationschef. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2012 var 2,2 miljarder kronor och vinsten 312 miljoner kronor.