Aftonbladet Morgon fyller ett år – gör maratonsändning

Sveriges första och största nyhetsshow online fyller ett år. Det uppmärksammas med en maratonsändning imorgon mellan 06.30 och midnatt.
– Aftonbladet Morgon har tagit kvällstidningen till TV-rutan. Nu bjuder vi tittarna på en rekordsändning i över 17 timmar med specialinbjudna gäster och tillbakablickar på ett historiskt år för online-TV, säger Lotta Folcker, programchef Aftonbladet TV.

När Aftonbladet Morgon startade den 19 november 2014 var det debut för morgon-TV-formatet online. Formen är den typiska kvällstidningsmixen med de senaste nyheterna, sport och nöje, kryddat med bevakning av sociala medier och nyhetsfördjupning. Utsända reportrar levererar direktrapporter från händelsernas centrum och Aftonbladets välkända profiler är återkommande gäster i studion med förklaringar till det som händer i omvärlden.

–  Kombinationen av extrem snabbhet i skarpt nyhetsläge, ständig fördjupning och vårt sätt att sticka ut hakan och göra typiska Aftonbladet-vinklar har på kort tid gjort Aftonbladet Morgon till ett mycket populärt program, säger Lotta Folcker.

I morgondagens maratonsändning ligger ett starkt fokus på det just nu mycket dramatiska nyhetsläget i Sverige och omvärlden. En lång rad gäster avlöser varandra under dagen och tittarna bjuds på extra långa avsnitt av aktualitetsprogrammen Kungligt, Oj, vilken vecka och Jimmys sjuka värld. Maria Bjaring, Claes Åkeson och Fredrik Virtanen – som vikarierar för mammalediga Karin Magnusson – alternerar som programledare med Amie Bramme Sey och Henrik Torehammar som ”sidekicks”.

När Aftonbladet Morgon startade för ett år sedan var tittarmålet 100 000 startade strömmar per program. Det slogs omedelbart, och nu ligger snittet på 435 000 startade strömmar. Aftonbladet Morgon är starkt bidragande till att siffrorna för hela Aftonbladet TV ökat till nya rekordnivåer. Morgonprogrammet står för drygt en tredjedel av den totala trafiken.

– Det är ganska otroligt att vi lyckats nå en så hög siffra per avsnitt på bara ett år. Vi har ökat trafiken med över 25 procent sett till hela året. Nu i november ökar vi med 40 procent och vi har haft två veckor då vi överstigit 10 miljoner startade strömmar i veckan, säger Lotta Folcker.

Det dramatiska nyhetsläget har bidragit till ökad trafik.

– Vi märker tydligt att tittarna kommer direkt till oss när de händer något. Ett betyg på att vi lyckats leverera i svåra lägen, säger Lotta Folcker.

Aftonbladet Morgon sponsras sedan starten av Postkodlotteriet.

Lotta Folcker, programchef Aftonbladet TV, Tel:  073-640 13 12. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se.

Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över 3 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2014 var 2,0 miljarder kronor och vinsten 237 miljoner kronor.