• Aftonbladet/

Aftonbladet och NBC News i internationellt samarbete – stärker journalistiken med nyheter och dokumentärer

Aftonbladet stärker sin position som svenska folkets primära nyhetskälla genom ett tätt internationellt samarbete med NBC News.
– För Aftonbladet är det här mycket viktigt. Det ger oss helt nya möjligheter som stärker vår journalistik ytterligare. Aftonbladets tittare och läsare är de stora vinnarna på det här samarbetet, säger Lotta Folcker, chef för Aftonbladet TV.

Aftonbladet och NBC News, en ledande global aktör inom nyheter med plattformar för tv, radio och online, inleder ett samarbete under 2018. Med det kommer Aftonbladet att få tillgång till rörliga bilder vid stora världsomfattande nyhetshändelser, tillgång till liverapporter från fältet och online-anpassat fördjupande nyhetsmaterial. NBC News kommer att förse Aftonbladet med upp till åtta simultana liveströmmar och ett stort utbud av nyhetsklipp från kanalens prisbelönta journalister och samarbetspartners.

– Med den nuvarande politiska situationen i USA, det stora intresset för internationella nyhetshändelser och användarnas ökade krav på live-närvaro känns det otroligt bra att inleda ett samarbete med en global nyhetsorganisation som NBC News, säger Martin Ekelund, nyhetschef på Aftonbladet TV.

I februari 2017 gick NBC News Group ihop med Euronews och kunde därmed kombinera kraften hos varumärket NBC News med Euronews starka nyhetsbevakning i Europa. Det skapar ett internationellt erbjudande som stärker båda nyhetsorganisationerna och förändrar det internationella nyhetslandskapet. Denna tillväxt fortsätter när man nu också inleder samarbete med Aftonbladet.

– Detta är en mycket spännande tid för NBC News. Vi stärker vår ledarposition som det mest konsumerade amerikanska nyhetsvarumärket globalt och internationella konsumenter kommer att dra allt mer nytta av journalistik i världsklass och våra fortsatta satsningar. Samarbetet med Aftonbladet tar NBC News gedigna nyhetsrapportering till svenska folket, säger Adrienne Mong, Vice President of International Newsgathering på NBC News.

Aftonbladets tittare kommer också att få tillgång till NBC Left Field, en ny avdelning som producerar filmiska online-anpassade kortdokumentärer. Aftonbladets användare kommer även att få tillgång till fördjupande reportage om teknik och innovation, livsstil och hälsa.

Lotta Folcker, chef Aftonbladet TV. Tel: 073-640 13 12. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se.
Martin Ekelund, nyhetschef Aftonbladet TV. Tel: 073-960 08 77. E-post: martin.ekelund@aftonbladet.se
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Media Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.