Aftonbladet och SBS Radio inleder nyhetssamarbete

Aftonbladet och SBS Radio inleder ett samarbete om nyheter. Med start den 2 maj hörs Aftonbladet nyheter i SBS Radios kanaler.
– Det är bra att Aftonbladets nyheter åter kommer att höras i etern efter en tids uppehåll. Våra nyheter med tydliga vinklar och folkligt tilltal lämpar sig väl i den här radiomiljön, säger Marica Finnsiö, redaktionschef på Aftonbladet.

Aftonbladet blir leverantör av nyheterna till SBS Radios samtliga kanaler – Mix Megapol, Rockklassiker, Vinyl 107, The Voice och Radio 107.5 i Stockholm. SBS Radio är Sveriges största privata radioföretag och kanalerna levererar musik och underhållning till 3,4 miljoner lyssnare varje vecka

– Vi är väldigt nöjda med att inleda ett samarbete med Aftonbladet. Vi kommer att kunna utnyttja varandras kanaler för att ytterligare förstärka våra produkter och kampanjer, säger Staffan Rosell, vd SBS Radio och vice vd SBS Media Group.

Samarbetet innebär att stationerna kontinuerligt erbjuder sina lyssnare Aftonbladets inrikes- och utrikesnyheter, nöje, sport, ekonomi, väderprognoser och aktuella kommentarer av Aftonbladets profiler.

– Det här är ett perfekt samarbete för båda parter. Vi ökar vår räckvidd och radiokanalerna kan erbjuda nyhetssändningar med kvalitet, säger Marica Finnsiö.

Aftonbladet har sedan tidigare en lång tradition av nyhetssändningar i radio, både egenproducerade och i samarbete med MTG Radio i kanaler som Rix FM och Lugna Favoriter.

Marica Finnsiö, redaktionschef Aftonbladet. Telefon: 070–788 10 09. E-post: marica.finnsio@aftonbladet.se

Staffan Rosell, vd SBS Radio, vice vd SBS Media Group. Tel: 070–882 13 53. E-post: staffan.rosell@sbsradio.se
Fredrik Lindén, informationschef Aftonbladet. Tel: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över 2,6 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2011 var 2,2 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.