Aftonbladet och Telia i unikt samarbete – placerar korrespondent i Silicon Valley

Aftonbladet och Telia inleder ett unikt samarbete kring Branded Content. Syftet är att tillsammans producera innehåll om digitaliseringen och hur den påverkar våra liv. Satsningen går under namnet Digitala livet och kommer att bevaka frågorna ur ett samhälls-, konsument- och företagsperspektiv.

Aftonbladet och Telia har slutit avtal om en satsning inom ramen för Aftonbladets partnerstudio, där en arbetsgrupp med bred kompetens etableras. Ett gemensamt team av handplockade spetskompetenser får förutsättningar att utnyttja kunskaper och insikter i de två bolagen för att skapa bästa möjliga redaktionella innehåll. I partnerstudion samverkar klassiska publicistiska kompetenser med olika former av digital kompetens – utvecklare, experter på användarbeteende och dataanalytiker. Partnerstudions redaktion för det Digitala Livet kommer löpande producera innehåll och Telia kommer bidra med sin expertis till det som produceras.

– Digitaliseringen av vårt samhälle och dess påverkan på områden som livsstil, hälsa och arbete är den mest underrapporterade storyn i vår tid. Nu får vi möjlighet att bevaka utvecklingen på ett betydligt mer omfattande sätt. Tillsammans ska vi leverera innehåll för dem som vill hålla sig uppdaterade kring hur digitaliseringen förändrar våra liv, säger Jan Helin, publisher Aftonbladet.

– Telia är en motor i digitaliseringen av Sverige. Vårt samarbete med Aftonbladet handlar om att inspirera människor kring vilka möjligheter digitaliseringen erbjuder. Det handlar om att omsätta teknik till nytta genom att utforska alltifrån det smarta uppkopplade hemmet till nya innovativa tjänster i mobilen för företagare, och hur digitala verktyg kan användas för att till exempel erbjuda bättre vård, säger Malin Frenning, VD på Telia Sverige.

Nyckelorden för samarbetet är tre – nyhetsledande, engagerande/agendasättande och insatta. För att säkerställa att de målen uppnås byggs verksamheten kring några viktiga fundament:
Ledande omvärldsbevakning. De viktigaste nyheterna inom digital utveckling – varje dag.
Korrespondent i Silicon Valley. Egna rapporter direkt från den digitala utvecklingens hjärta.
Konsumentnära bevakning. Bevakning ur konsument-, företags- och samhällsperspektiv.
Kartläggningar och rapporter. Data och analys som sätter agendan och skapar debatt.
Interaktivitet. Användarvänlig presentation som uppmuntrar till läsarengagemang.

– Vår avsikt är att tillsammans med Telia sätta standarden för vad Branded Content är i Sverige. Vi drar igång projektet redan nu men tar ut det i full skala efter sommaren, säger Sigge Ennart, chef för Aftonbladets Partnerstudio.

Det samproducerade innehållet kommer att gå under namnet Digitala Livet och vara en del av Aftonbladets redaktionella flöde, där Telia står som tydlig avsändare tillsammans med Aftonbladet, som har det publicistiska ansvaret. Vissa delar av innehållet kommer även att synas på Svenska Dagbladets Näringslivssajt. Innehållet som skapats i partnerstudion kan också paketeras om av Telia för direkt kommunikation med Telias målgrupper och distribution i sociala medier. Produktägare och ansvarig för Telia-samarbetet på Aftonbladets Partnerstudio är Tobias Waldefeldt Lindner. Ansvarig på Telia är Karolina Hülphers.

Sigge Ennart, chef Aftonbladet Partnerstudio. Tel: 070–525 22 23. E-post: sigge.ennart@aftonbladet.se.
Nicholas Rundbom, pressansvarig, Telia. Tel: 072–511 66 73. E-post: nicholas.rundbom@teliasonera.com.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över tre miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2014 var 2,0 miljarder kronor och vinsten 237 miljoner kronor.