Aftonbladet ökar satsningen på mobilannonser – etablerar lokala säljteam i tre nya städer

Aftonbladet tar nästa steg i satsningen på lokal annonsförsäljning. Den 17 november inleder lokala säljteam försäljning av mobilannonser i Uppsala, Norrköping och Linköping.
– Vi har bara sett början på den här offensiven. På några års sikt kommer digital lokalannonsering att utgöra en betydande del av vår totala försäljning, säger Joakim Flodin, försäljningsdirektör Aftonbladet.

Den satsning på mobil annonsförsäljning som inleddes i Stockholm och Göteborg förra året följdes av en etablering i Malmö i början av hösten. Efter en mycket framgångsrik start i storstäderna rullas satsningen nu ut i ytterligare tre städer. På samtliga orter etableras säljteam med stark förankring på den lokala marknaden.

De lokala annonsköparna erbjuds den mest effektiva annonseringen på marknaden, tack vare Aftonbladets räckvidd och användningen av geopositionering. Kunderna kan avgränsa exakt vilket område som ska nås av annonserna vilka skickas till användare som sagt ja till platstjänster i mobilen. Kunderna når nu fler och med större precision jämfört med tidigare printannonsering, utan att kostnaden ökar.

– Vi har en större lokal räckvidd än de lokala aktörerna och en extremt stark annonsprodukt som är enkel att köpa och effektiv att nå slutkunderna med, säger Joakim Flodin.

Aftonbladets lokala mobilannonsering har hittills varit allra mest attraktiv på de lokala bostadsmarknaderna, men också branscher som bilhandeln och livsmedelshandeln har börjat upptäcka fördelarna.

– Aftonbladet har alltid varit en riksaktör för stora annonsörer, men tack vare mobilen når vi nu kundsegment vi aldrig tidigare haft. Nu kan en annonsör tack vare vårt mobilerbjudande investera en relativt liten summa och få stort genomslag på den lokala marknaden, säger Joakim Flodin.

Aftonbladet har hittills anställt 17 säljare till de lokala säljteamen, alla med bakgrund på lokala medieföretag. Under våren fortsätter expansionen med nyetablering i ytterligare städer runt om i landet. Ansvarig för lokalförsäljningen är Johan Jepsson, försäljningschef.

Joakim Flodin
, försäljningsdirektör. Telefon: 070–615 25 14. E-post: joakim.flodin@aftonbladet.se.

Johan Jepsson, försäljningschef. Telefon: 070–162 91 42. E-post: johan.jepsson@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över tre miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2013 var 2,1 miljarder kronor och vinsten 283 miljoner kronor.