Aftonbladet ställer om för framtiden

I går torsdag godkände styrelsen för Schibsted ASA ramarna för det sedan tidigare aviserade sparprogrammet. För Aftonbladets del innebär det att bolaget ska sänka kostnaderna med ca 100 miljoner kronor med full effekt 2013.
Enligt Aftonbladets ledning innebär det 65-85 färre tjänster på Aftonbladet när förändringarna är genomförda. Förhandlingar med fackklubbarna kommer nu att inledas.

– Aftonbladet är i dag störst i alla kanaler. Vi gör den här förändringen för att vara störst även i framtiden. Genom att vidta åtgärder nu, får vi möjligheter att vara fortsatt offensiva och utveckla erbjudandet till läsare och annonsörer, förklarar Aftonbladets vd Anna Settman.

Aftonbladets medarbetare kommer att informeras om den förestående förändringen vid ett möte under fredagsförmiddagen. Informationen har inte kunnat delges tidigare då Schibsted är ett börsnoterat bolag och måste följa Oslobörsens regler.

Även om en rad detaljer fortfarande återstår, är det klart att både redaktion och andra avdelningar kommer att påverkas. Ledningen beräknar att omkring 65-85 tjänster kommer att beröras, majoriteten av dem återfinns på redaktionen.

– Det är tråkigt när duktiga medarbetare måste lämna oss, men det är vårt uppdrag och ansvar att säkra jobben och Aftonbladets ledande position i framtiden. Teknikutvecklingen och läsarnas nya vanor ställer nya krav på journalistiken. Vi kommer nu att skapa Sveriges mest moderna tidningsredaktion för att ännu bättre möta läsarnas behov i framtiden och förbli en viktig och engagerande röst i Sveriges medielandskap, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Aftonbladet hoppas genomföra en del av nedbemanningen med avgångsvederlag. De lokala fackklubbarna kallas till MBL-förhandlingar på måndag, bland annat för att diskutera villkoren för frivillig uppsägning. Aftonbladet kommer även att se över en rad andra kostnader i verksamheten för att uppfylla sparkraven.

– Vi är Sveriges mest lönsamma dagstidning. Det har vi lyckats med för att vi agerat i tid och förstått läsare och annonsörers behov, säger Anna Settman.

Pressmöte med Anna Settman och Jan Helin äger rum klockan 12.00–13.00 på Aftonbladet, lokal ”Sverige” plan 5, fredag 30 september. Besöksadress Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm.

Anna Settman, vd. Telefon: 070–556 23 82. E-post: anna.settman@aftonbladet.se.

Jan Helin, chefredaktör. Telefon: 08–725 20 00. E-post: jan.helin@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationschef. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 2,4 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 450 anställda. Omsättningen 2010 var 2,4 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.