Aftonbladet tar steget till Smart TV

Nu lanseras Aftonbladet i Samsungs Smart TV. Därmed blir det möjligt att ta del av Aftonbladets nyheter och webb-tvprogram i en tv med hjälp av den vanliga fjärrkontrollen.
– Det här är ett naturligt steg i vår strategi. TV-apparater med internetuppkoppling och appar kommer att få en kraftig tillväxt och vi vill vara tidigt ute för att ta en tätposition på plattformen, säger Pontus Ogebjer, chef affärsområde Webb, Aftonbladet.

Aftonbladet blir först av de svenska tidningshusen med att leverera nyheter genom en app anpassad för internetanslutna TV-apparater, eller Smart TV som det också kallas. Applikationen ger tittarna snabb tillgång till artiklar, bilder, rörliga klipp och tv-program.

Appen innehåller avdelningarna Nyheter, Sport, Nöje och TV-program. TV-program är Aftonbladets webb-tvproduktioner som till exempel "Oj, vilken vecka", "FILM" och "Schulman Show". Såväl appen som all användning är gratis för tittaren. I ett första skede är det tittare med en Samsung Smart TV som har möjlighet att ta del av Aftonbladets utbud.

– Med Aftonbladets applikation i Samsungs smarta TV får våra kunder möjligheten att ta del av det senaste nyhetsflödet från Aftonbladet direkt i tv:n. Vi är glada över att vara först i Sverige med att erbjuda denna tjänst som gör vår smarta tv ännu smartare, säger Robert Widerström, nordisk marknadschef för ljud- och bildprodukter på Samsung.

På Samsung, som är marknadsledare inom tv-segmentet i Sverige, räknar man med att flertalet av Samsungs tv-modeller från 2011 kommer att ha tillgång till Aftonbladets app. Den kommer också att finnas i Samsungs alla tv-apparater med tjänsten internet@tv som såldes 2010.

Appen har utvecklats av Accedo Broadband AB.

Pontus Ogebjer, chef affärsområde Webb, Aftonbladet. Telefon: 070–525 21 47.

E-post: pontus.ogebjer@aftonbladet.se.
Erik Johannesson, nordisk pr-chef, Samsung. Telefon: 070–99 55 650.
E-post: erik.johannesson@samsung.se.
Fredrik Lindén, informationschef, Aftonbladet. Telefon: 070–667 00 82.
E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 2,4 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 450 anställda. Omsättningen 2010 var 2,4 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.