• Aftonbladet/

Aftonbladet trappar upp satsningen på e-sport – Tv-program på engelska, innovativt annonsformat och ny turnering

Efter succélanseringen i höstas tar nya Aftonbladet Esport nästa steg i utvecklingen av såväl redaktionellt innehåll som erbjudandet till sina annonsörer. I dag är det premiär för Aftonbladets första internationella TV-satsning och ett annonsformat med koppling till Youtube. Och i april startar nya turneringen Fight Night.
– Det fantastiska mottagandet vi fått visar att det är en sport på frammarsch där det finns ett stort behov av seriös journalistik, säger Tobias Lundgren, redaktör.

Nya Aftonbladet Esport lanserades i september med målet att bli den största och mest inflytelserika plattformen för sportens starkt växande publik i Sverige och Norden. Utvecklingen sedan dess har varit över förväntan – på de första sex månaderna har Aftonbladet Esport haft nästan tre miljoner unika besökare. I den senaste KIA-mätningen passerades 200 000 unika besökare/vecka i desktop och nästan 90 000 i mobilen. Hela 82 procent av besöken kommer från sajter utanför Aftonbladet och de senaste två veckorna kom 73 procent från sociala medier.

Nu spetsar redaktionen innehållet med ett nytt TV-format, ”Afk with…”, där Björn Ehrnberg intervjuar världseliten inom esport. Första gästen är Nathan ”NBK” Schmitt från franska CS-GO laget EnvyUs. Programmet produceras helt och hållet på engelska och riktar sig till såväl svenska som utländska tittare.

– Aftonbladet Esport används flitigt som källa för utländska medier. Det visar att vår journalistik är eftertraktad också i andra länder. Därför känns det naturligt att erbjuda en del av vårt material på engelska och det nya TV-formatet är en perfekt start, säger Tobias Lundgren.

Andra veckan i april startar Aftonbladets egen turnering Fight Night, som ska fortsätta under hela 2015. Under turneringen kommer VIP-biljetter till den internationella turneringen ESL One i Köln att lottas ut, ett pris som sponsras av annonsören LeoVegas.

– Vi har under flera år bevakat och sänt e-sportinnehåll, som EsportSM och Dreamhack, och vi har stor vana av att hantera rättigheter och driva samarbeten, vilket vi också kommer att fortsätta med. Med de erfarenheterna som bas är det ett naturligt steg att nu skapa en egen turnering, säger Mikael Rådö, Creative Sales.

På annonssidan lanseras ett helt nytt format, Playground, där annonsörerna kan kombinera display med sina egna Youtube-kanaler. Först ut i det nya formatet är EA.

– Vi har märkt en stor efterfrågan från annonsörer att kunna prata ostört med målgruppen i display och rörligt samtidigt. Under vintern har vi därför utvecklat Playground, säger Mikael Rådö.

Tävlingar i dataspelande, eller e-sport, konsumeras nästan uteslutande digitalt och har blivit ett globalt jättefenomen med tittarsiffror som kan mäta sig med stora sporthändelser som golfens Ryder Cup, tennisens Wimbledon etc. Ett exempel är VM i League of Legends som sågs av 27 miljoner människor. Intresset att titta på e-sport är starkt kopplat till utövandet av datorspel. Nästan tre och en halv miljoner svenskar spelar dator- eller tv-spel minst någon gång per år.

Tobias Lundgren, redaktör Aftonbladet Esport. Tel: 070–339 68 34. E-post: tobias.lundgren@aftonbladet.se.
Mikael Rådö, Creative Sales. Tel: 070–161 99 93 E-post: mikael.rado@schibsted.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över tre miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2014 var 2,0 miljarder kronor och vinsten 237 miljoner kronor.