Aftonbladet TV storsatsar – premiär för nio programserier och ny plattform

Aftonbladet TV ökar utvecklingstakten genom en strategi för tillväxt. Närmast är det premiär för nio nya programserier och en ny, mer användarvänlig plattform.
– Vi växer så det knakar. Hittills i år är trafikökningen 25 procent och målet är att vara dubbelt så stora inom två år, säger Lotta Folcker, programchef Aftonbladet TV.

De närmaste veckorna lanserar Aftonbladet TV en rad programserier inom vitt skilda genrer – träning, hälsa, nöje, matlagning, väder, samtidsdokumentär och flera program inom ungdomssatsningen Boom:

Hårdträning, med triathleten Jonas Colting som ger tips om träning och utrustning.
Doktorn tipsar, med programledaren Maria Bjaring och läkaren Arash Sanari.
Trus 53 snabba, med nöjesreportern Helena Trus som möter kändisar på ett helt nytt sätt.
Grillsommar, med alla tips man er för att lyckas vid grillen.
Alla pratar väder, om väderfenomen med meteorologen Martin Hedberg (tjuvstartat).
Jacobs gata, med musikern Jacob Gordin som möter hemlösa i Stockholm.

Från Boom-redaktionen:
Relationsjuryn, med Lisa Sjösten, Joakim Mattsson och Julia Knave – och tittarnas frågor (tjuvstartat).
Studio Boom, där kända profiler får full frihet att skapa sina egna program.
Snapchat Challenge, där olika profiler skapar roliga och galna utmaningar till tittarna.

Två av programmen har nya kommersiella partners – XXL som samarbetar kring Hårdträning och Hellmans såser och Pågen som är partners i programserien Grillsommar.

– Vårt utbud utvecklas hela tiden. Vi är sedan tidigare starka på nyheter och samhällsrelaterade program och intensifierar nu också satsningen på underhållning. Vi kommer göra mycket mer målgruppsanpassad TV framöver för att lättare kunna nå fram till våra tittare och därmed också utveckla annonsaffären, säger Lotta Folcker.

Parallellt med starten av de nya programserierna implementeras en ny plattform med en ny, modern design som ger en bättre användarupplevelse och utvecklade möjligheter att föra ut annonsörers och sponsorers budskap tillsammans med programmen.

– Nu kan vi paketera våra program i en mycket mer överskådlig miljö och på ett bättre sätt ta tillvara på den stora mängd material vi producerar varje dag. Det kommer att bli mycket enklare för tittarna att hitta det de är intresserade av och för annonsörer att driva kampanjer på många kreativa sätt, säger Niclas Bergström, produktchef Aftonbladet TV.

Aftonbladet TV redovisar i snitt en miljon startade strömmar per dag. Ökningen i år kan till stor del tillskrivas Aftonbladet morgon, det första morgonprogrammet online, med ett snitt på 350 000 startade strömmar per dag. I maj startade två nya program, Smart facts från Boom-redaktionen och Älskade unge för småbarnsföräldrar. Ungdomssatsningen Boom, som inleddes i december, har blivit en stor framgång. Boom har ca 450 000 unika besökare i veckan, är efter fem månader större än samtliga konkurrenter och har uppnått större interaktion i sociala medier än konkurrenterna.

Lotta Folcker, programchef Aftonbladet TV. Tel: 073–640 13 12. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se.
Niclas Bergström, produktchef Aftonbladet TV. Tel: 070–774 46 33. E-post: niclas.bergstrom@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över tre miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2014 var 2,0 miljarder kronor och vinsten 237 miljoner kronor.