Aftonbladet TV storsatsar på unga tittare – 20 ungdomsidoler i nya Members Club

Den 1 december är det premiär för Members Club, ett nytt programformat som kretsar kring 20 starka ungdomsprofiler. Programmet som sänds fem dagar i veckan tar sikte på målgruppen 15–24 år.
– Det här är ett viktigt steg i en satsning på att bli den yngre målgruppens förstaval när det gäller TV, säger Jan Scherman, affärsområdeschef Aftonbladet TV.

Members Club bygger på 20 av de mest välkända profilerna för målgruppen, med stort genomslag i sociala medier. Bland deltagarna märks Lisa Tellbe, med 426 000 följare på Instagram, Caroline Roxy, 325 000, Samir Badran, 289 000 och Aina, med 254 000 följare. Andra klara deltagare är modellen Kevin Triguero, skådespelaren Molly Nutley, bloggarna Foki och Sara Montazami samt artisten Anton Ewald.

I programmet stängs fyra deltagare åt gången in i en hotellsvit, där olika diskussionsämnen presenteras på en TV-skärm. Syftet med diskussionerna, om en del mycket annorlunda ämnen, är att låta tittarna få se nya sidor av sina idoler. Inslag som överraskande besök och ovanliga utmaningar för deltagarna ska höja tempot i programmen. Programserien sänds i tre månader med en ny kvartett deltagare varje vardag i veckan. Programmen är 15–20 minuter långa och publiceras på morgonen.

– Med Members Club tar vi nästa steg för att nå den yngre målgruppen som mer än andra ser TV online som den självklara plattformen för sin TV-konsumtion, säger Henry Chu, exekutiv producent Aftonbladet TV och ansvarig för den nya satsningen på unga tittare.

Som uppvärmning inför premiären, lördagen den 29 november, tjuvstartar nysatsningen med ett flera timmar långt liveprogram, där tittarna kan följa många av de medverkande i ett format utformat som en fest. I sändningen kommer de deltagande profilerna också att få olika uppdrag att utföra live.

Aftonbladets uppmärksammade #spökspecial, som hittills genererat 1,5 miljoner startade strömmar, kan ses som något av ett startskott för den nya satsningen på unga, sett till såväl innehåll som form.

– Den yngre målgruppen är hungrigare och mer krävande än andra och därför kommer vi att släppa nytt material oftare. Inom kort kommer vi att presentera flera nya format och en stor mängd intressanta namn som kommer att medverka, säger Henry Chu,

Camilla Holmgren Holmsten är redaktör och Emma Fägerwall är producent för Members Club.

Henry Chu
, exekutiv producent Aftonbladet TV. Telefon: 070–162 91 88 E-post: henry.chu@aftonbladet.se.

Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över tre miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2013 var 2,1 miljarder kronor och vinsten 283 miljoner kronor.