Aftonbladet utvecklar musikbevakningen – kombinerar läsning med streamad musik

Aftonbladets nöjesredaktion erbjuder läsarna att lyssna på streamad musik i direkt anslutning till artiklar och recensioner. Tack vare ett nytt samarbete med musiktjänsten WiMP får man låtarna man läser om på bara ett klicks avstånd.
– Med den här satsningen tar vi nöjesjournalistiken ett steg vidare. Nu kan läsarna själva bedöma ny musik parallellt med att de läser vad våra kritiker tycker, säger Tobias Lindner, Aftonbladets nöjeschef.

Samarbetet mellan Aftonbladet och WiMP innebär att en koppling till musiktjänsten integreras med musikjournalistiken på aftonbladet.se och att WiMP-användarna får en genväg till artiklar och recensioner av Aftonbladets musikexperter och kritiker.

– Sveriges bästa musikredaktion och en musiktjänst med 18 miljoner låtar – det är en svårslagen kombination. Tack vare det här samarbetet ger vi våra läsare blixtsnabb tillgång till ny musik och en tjänst som precis som vi brinner för att guida läsarna till nya upplevelser, säger Tobias Lindner.

Samarbetet mellan Aftonbladet och WiMP inleds idag i utvalda musikartiklar och recensioner på aftonbladet.se och ökar gradvis framöver. Nu kan läsarna lyssna till den aktuella musiken genom en musikspelare från WiMP, som ger 30 sekunders förhandslyssning. Via en enkel registrering av ett WiMP-konto får man tillgång till låtarna i sin helhet. WiMP är reklamfritt och gratis för webben, men kostar 99 kronor per månad i mobila enheter. WiMP har ca 350 000 användare i sex länder och lokala redaktioner som hjälper användarna med guidning och tips.

– Vår ambition är att vara bäst på att hjälpa våra användare till nya musikupplevelser. Samarbetet med Sveriges största tidning är ett led i den strävan och vi ser fram emot att låta Aftonbladets läsare upptäcka hur roligt det kan vara att uppleva musik med WiMP, säger Fredrik Nyström, vd för WiMP Sverige.

Tobias Lindner, nöjeschef. Telefon: 070–676 23 10. E-post: tobias.lindner@aftonbladet.se.

Fredrik Lindén, informationschef. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.
Fredrik Nyström, VD WiMP Sverige. Telefon: 073–371 02 01. E-post:
fredrik.nystrom@wimpmusic.com

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över 2,6 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2011 var 2,2 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.