Aftonbladets profiler och läsare huvudpersoner i ny reklamkampanj

Aftonbladet engagerar mer – det är huvudbudskapet i Aftonbladets nya kommunikationskoncept. På måndag är det premiär för den första reklamkampanjen på temat, med Aftonbladets profiler som huvudpersoner.
– Våra produkter är till för att engagera, och de som kanske engagerar allra mest är våra profiler. Därför har vi valt att lyfta fram dem i den första kampanjen, säger Pär Andersson, reklamchef Aftonbladet.

Bland de profiler som lyfts fram i kampanjen finns Lena Mellin, Markus Larsson och Sofi Fahrman, skribenter som skriver engagerat och engagerande om sina respektive specialämnen. Men också Aftonbladets engagerade läsare lyfts fram på olika sätt. Kampanjen är det första resultatet av det arbete med Aftonbladets kommunikationsplattform som Åkestam Holst påbörjade i våras.

– När vi insåg att tidningens läsare är minst lika engagerade som de som gör tidningen landade vi ganska snabbt i ”Aftonbladet engagerar mer”. Kampanjens främsta uppgift är att öka gillandet för Aftonbladet hos befintliga läsare, då vi funnit ett starkt samband mellan uttalat gillande och köpintention, säger Cecilia Bauman, projektledare Åkestam Holst.

Under perioden 5–25 september kommer kampanjen att gå kraftfullt i Aftonbladets samtliga kanaler samt på Blocket.se och Hitta.se. Den första veckan går kampanjen också i Metro och på stortavlor i hela landet. Den följs av en andra kampanjperiod längre fram i höst.

– Jag är mycket nöjd med hur Åkestam Holst arbetat. De har verkligen visat ett stort engagemang och resultatet hittills är fantastiskt bra. Jag tycker att de på kort tid har hittat Aftonbladets kärna och lyckats skapa kommunikation med perfekt tonträff, säger Pär Andersson.

Pär Andersson, reklamchef Aftonbladet. Telefon: 070–526 07 00.
E-post: par.andersson@aftonbladet.se.
Cecilia Bauman, projektledare Åkestam Holst. Telefon: 070–131 94 23.
E-post: cecilia.bauman@akestamholst.se.
Fredrik Lindén, informationschef Aftonbladet. Telefon: 070–667 00 82.
E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 2,4 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 450 anställda. Omsättningen 2010 var 2,4 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.