• Aftonbladet/

Anitha Schulman gör kändis-TV om sociala medier – Aftonbladet TV och MTG i nytt programsamarbete

Medieprofilen Anitha Schulman får ett eget nöjesprogram på Aftonbladet TV och i Viafree. I ”Anitha” samtalar hon med kändisar kring deras engagemang i sociala medier.
– Jag delar själv med mig av både vardag och fest i sociala medier. Det känns sjukt kul att göra ett program som är lika ”instafanatiskt” som jag själv är och som jag tror att många har längtat efter, säger Anitha Schulman.

Innehållet i ”Anitha” bygger till största delen på vad gästerna själva lagt upp i sina sociala kanaler genom åren. Formatet innehåller förutom kändisintervjuer också en hel del från Anitha Schulmans eget liv.

Anitha Schulman driver podcasten ”Lillelördag” tillsammans med journalisten Ann Söderlund. Hon är också en av Sveriges mest kända influencers och upphovskvinna till Viafrees humorserie ”Mammor”.

– I sociala medier styr offentliga personer över bilden av sig själva. Nu ska vi servera de roligaste detaljerna och grotta ner oss i de mest spektakulära snackisarna, säger Tobias Lundén, exekutiv producent på Aftonbladet TV.

Med programmet ”Anitha” fördjupar Aftonbladet TV och MTG sitt samarbete ytterligare. Sedan tidigare producerar de två mediehusen det Kristallennominerade programmet ”200 sekunder” tillsammans. För tredje säsongen sänds också Aftonbladet Morgon i TV3 och på Viafree och Sportbladet News samarbetar med Viaplay kring sporträttigheter.

– Det är kul när vi hittar nya samarbeten kring program som verkligen passar såväl våra som MTGs tittare. Både Aftonbladet och Viafree har en stor, ung publik, som vi tror kommer uppskatta "Anitha", säger Lotta Folcker, TV-chef Aftonbladet.

Aftonbladet är det kommersiella mediehus som når flest tittare i Sverige med online video, enligt senaste mätningen från MMS.

”Anitha” har premiär på Aftonbladet TV och Viafree den 22 september.

Tobias Lundén, exekutiv producent Aftonbladet TV. Tel: 070-161 99 91. E-post: tobias.lunden@aftonbladet.se.
Susanne Nylén, presschef MTG Sverige. Tel: 073-699 23 47. E-post: susanne.nylen@mtgsverige.se.
Fredrik Linden, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2016 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 236 miljoner kronor.