Åsa van der Vliet ny chef för Viktklubb

Åsa van der Vliet, 34, har utsetts till ny chef för Viktklubb. Hon kommer närmast från Blocket, där hon i rollen som Business Developer ansvarat för affärsutveckling.
– I Åsa van der Vliet får vi en kompetent affärschef som kan leda Viktklubbs duktiga team. Med hennes digitala kompetens inom produkt och strategi stärker vi Aftonbladets satsning inom användarintäkter, säger Andreas Aspegren, chef Aftonbladet Consumer Business.

Åsa van der Vliet kom till Schibsted och annonssajten Blocket för fem år sedan. På Blocket har hon, först i rollen som produktchef, varit med och byggt upp Blocket Bostad och senare, som Business Developer, ansvarat för Blockets affärsutveckling. Åsa van der Vliet har under en period också varit stationerad i Barcelona där hon arbetat med att utveckla Blockets systersajter runt om i världen.

– Jag är väldigt glad över att få möjligheten att leda ett så väletablerat varumärke som Viktklubb, som gör så stor nytta för användaren. Viktklubb är en tjänst som verkligen gör skillnad i människors liv, säger Åsa van der Vliet.

I uppdraget ligger att utveckla Viktklubbs tjänster för både befintliga användare och nya målgrupper.

– När Viktklubb startade 2003 var vi ganska ensamma i Sverige. I dag är det här en global och extremt konkurrensutsatt bransch vilket ställer helt nya krav på hållbara produkt- och affärsstrategier, säger Andreas Aspegren.

Åsa van der Vliet ser stora möjligheter för Viktklubb att utvecklas, inte minst i tider då intresset för hälsofrågor är stort och brett.

– Självklart finns det många situationer i livet där man behöver hjälp med livsstil och hälsosamma vanor. Där tror jag vi har en möjlighet att bli ännu större och starkare och nå ut till fler målgrupper, säger Åsa van der Vliet.

Viktklubb är en helt nätbaserad hälsotjänst, tillgänglig dygnet runt, sju dagar i veckan och en del av Aftonbladet. Åsa van der Vliet tillträder sin nya tjänst den 1 augusti.

Åsa van der Vliet, tillträdande chef Viktklubb. Tel: 072-503 32 44. E-post: asa.vandervliet@schibsted.com.
Andreas Aspegren, chef Aftonbladet Consumer Business. Tel: 070-830 55 75. E-post: andreas.aspegren@schibsted.com.
Petter Ovander, kommunikatör Aftonbladet. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.