Göran Greider får Axel Liffner-stipendiet

Göran Greider, journalist, författare och debattör, tilldelas Aftonbladets Axel Liffner-stipendium 2012. Han får priset för sin opposition mot överklassen, vilken han utövar “som en nutida strindbergsk folktribun”.
– Ingen känns mer förtjänt av Axel Liffner-stipendiet detta Strindbergska jubileumsår än den outtröttlige kämpen Göran Greider, säger Åsa Linderborg, Aftonbladets kulturchef.

Aftonbladets Axel Liffner-stipendium som instiftades 1984 tilldelas en ”kulturjournalist som i sin verksamhet kombinerar djup kunskap om konst och kultur med ett lyhört sinne för kulturjournalistikens språk och uttrycksmedel. Stipendiet är på 30 000 kronor.

Motiveringen i sin helhet:
”Vilka medel har underklassen att bevaka sina intressen gentemot överklassen? Göran Greider. Vad är Göran Greider? Allt som opponerar mot överklassen.
Han far runt i landet och samlar den spridda oppositionen; en nutida strindbergsk folktribun, född tidigt nog för att känna fabriksmänniskan strömma genom århundradet. Han måste göra sig omöjlig. Han måste älska sin meningsmotståndare som en gåta därför att hans klassfiendes befrielse är till slut också hans. Hans eld är inte den första i Sverige, men den största.”

Lisa Bjurwald får Hummerkniven – Sveriges vassaste kulturpris

Författaren och journalisten Lisa Bjurwald tilldelas kulturpriset Hummerkniven, som går till ”liberaler som både försvarar yttrandefriheten och alla människors lika värde.” Priset instiftades förra året efter en kulturdebatt vars själva epicentrum kunde lokaliseras till ett särskilt kvarter på Södermalm i Stockholm, i folkmun kallat Hummerknivsöder.

Lisa Bjurwald får priset för att hon står okuvlig ”i ett krig med två fronter – en mot högerextremisterna och en mot dem som banaliserar vår tids fascistoida tendenser.” Priset består av en hummerkniv och en nykokt hummer.

Priserna delades ut på Aftonbladets årliga kulturfest på måndagskvällen. Då hyllades också Johannes Anyuru som tilldelats Aftonbladets Litteraturpris 2012. Han fick priset för romanen ”En storm kom från paradiset”.

Åsa Linderborg, kulturchef Aftonbladet. Telefon: 070–761 47 28. E-post: asa.linderborg@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationschef Aftonbladet. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över 2,6 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2011 var 2,2 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.