Här är nya trojkan som ska leda Aftonbladet

Lotta Folcker, Karin Schmidt och Michael Poromaa blir nya redaktionschefer när Aftonbladet bygger om organisationen.
– Det är ett starkt och erfaret team som ska lyfta Aftonbladet till nästa digitala nivå och utveckla nyhetsarbetet med uppdrag att integrera video i hela organisationen, säger Lena K Samuelsson, Aftonbladets publisher.
Nytt är bland annat Aftonbladet Lab, Aftonbladet Granskning och en ny enhet med fokus på att utveckla användarintäkterna.

Sveriges största mediehus Aftonbladet tar nu nästa steg och i dag presenteras en ny organisation som bygger på:

• Starkare och bredare nyhetsarbete
  • Video integrerat i hela redaktionen
  • Redaktion och affär i tätt samarbete
  • Ny strategi byggd på en användartrappa

Aftonbladet TV blir en integrerad, drivande del av hela nyhetsarbetet och redaktionen. Dagens tv-chef Lotta Folcker kliver upp och blir redaktionschef med ansvar för Aftonbladet Lab, en ny avdelning som drivs av innovation och med uppdrag att hitta och utveckla nya digitala initiativ för Aftonbladet inom video, affär, journalistik, digitala kanaler och arbetsmetoder.

– Här ska vi utveckla journalistik för nya kanaler och målgrupper och bygga nya digitala intäkter, säger Lena K Samuelsson.

Två nya redaktionschefer får ansvar för Aftonbladets journalistik:

Karin Schmidt, som under tio år var med och byggde upp nyhetsredaktionen på aftonbladet.se, kommer senast från SVT där hon bland annat varit produktägare för nyheter, sport och samhälle och kanalchef interaktiv, suttit i programledningen och ansvarat för Play och flera onlineprojekt.

Michael Poromaa är en erfaren nyhets- och kvällstidningsredaktör. Han har byggt upp Breaking News-organisationen på Aftonbladet och har tillsammans med sitt team de senaste åren utvecklat Aftonbladets position som svenska folkets förstaval för nyheter. Han var tidigare på Sportbladet.

Det blir en ny större nyhetsorganisation med Breaking News och Dagens Agenda. AB Morgon och andra nyhetsdrivna delar av Aftonbladet TV integreras med nyhetsredaktionen.

Maria Trägårdh blir chef för Aftonbladet Granskning och Projekt, en ny avdelning för fördjupande journalistik, grävprojekt, minidokumentärer och artikelserier.

Aftonbladet bygger också en helt ny enhet för Consumer Business. Här ingår bland annat Aftonbladet Plus som är bland världens mest framgångsrika digitala betaltjänster med runt 250 000 betalande prenumeranter. Andreas Aspegren blir chef och får nu uppdraget att tillsammans med sitt team utveckla användaraffären, både för Plus och Viktklubb och nya, kommande initiativ.

Niclas Bergström blir ny strategichef med uppdrag att bygga ett starkt team för Audience Engagement. Aftonbladet får också en ny övergripande strategi som bygger på en utbyggd och fördjupad användartrappa.

Lena Mellin kvarstår som stf ansvarig utgivare.

– Nya Aftonbladet får en tydligare och mer fokuserad organisation. Vi bygger på våra styrkor: starkt och brett nyhetsarbete med granskningar i världsklass, en unik sport-position, affär och redaktion ihop för bästa möjliga leverans till våra läsare, tittare och kunder. Hela organisationen ställs om mot video och styrs utifrån tydliga mätbara strategiska mål, säger Lena K Samuelsson.

I samband med att organisationen byggs om minskar Aftonbladet sitt beroende av Schibsteds bemanningsbolag SMAB och har istället för avsikt att anställa fler direkt på Aftonbladet. Print fortsätter som eget affärsområde. Nya organisationen ska vara genomförd och klar senast 31 maj.

Lena K Samuelsson, Publisher. Tel: 08-725 20 00. E-post: lenak.samuelsson@aftonbladet.se.
Lotta Folcker, redaktionschef. Tel: 073-640 13 12. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se.
Karin Schmidt, redaktionschef. Tel: 076-314 93 40.
Michael Poromaa, redaktionschef. Tel: 070-579 23 62. E-post: michael.poromaa@aftonbladet.se.
Andreas Aspegren, chef Consumer Business. Tel: 070-830 55 75. E-post: andreas.aspegren@aftonbladet.se.
Niclas Bergström, strategichef. Tel: 070-774 46 33. E-post: niclas.bergstrom@aftonbladet.se.
Petter Ovander, kommunikatör. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.