Historiskt rekord för Aftonbladet – når fler läsare än någonsin

Aftonbladet kan nu för första gången redovisa en räckviddssiffra som inkluderar mobilanvändning. Det är resultatet av ett omfattande utvecklingsarbete som TNS Sifo genomfört med panelmätningen Orvesto Internet. Mätningen visar att Aftonbladet aldrig nått så många läsare som idag – det historiska rekordet lyder 2 858 000 per dag.
– Det här är ett viktigt framsteg för alla som i grunden vill förstå läsarnas nya medievanor. Jag hoppas att fler medieföretag ska ansluta till mätningen och vara transparenta med data så att vi kan få en så komplett och korrekt bild av den svenska mediemarknaden som möjligt, säger Jan Helin, Aftonbladets publisher.

Aftonbladet har fler läsare än någonsin och TNS Sifo har nu mätningar som kan ge hela bilden. Panelmätningen Orvesto Internet fångar användning även via mobila enheter och Aftonbladet, som även ingår i mätningen Orvesto Dag, kan för första gången redovisa en komplett nettoräckvidd.

– Läsarna förflyttar i mycket snabb takt sin nyhetskonsumtion till mobilen, som håller på att ta över som den främsta nyhetskanalen. Att TNS Sifo nu inkluderar mobilanvändning i sin panelmätning är naturligtvis helt avgörande för att ge en komplett bild av mediekonsumtionen idag, säger Jan Helin.

Aftonbladets nettoräckvidd för kvällstidningen (print), webbsajten och mobilsajten exklusive appar var i december 2 858 000 läsare per dag, enligt TNS Sifo, vilket redovisas i Aftonbladets scorecard för december.

– Kurvorna har länge pekat åt rätt håll i våra trafikmätningar men den totala nettoräckvidden ger oss nu ett viktigt besked: de nya läsare vi lockat i strukturomvandlingen är långt fler än de vi tappat. Vi når dessutom våra läsare oftare än någonsin och vi når dem på andra tider på dygnet än tidigare. Klockan 21–22 är vår nya prime time. Under 2012 registrerade vi två miljarder besök enbart i våra digitala kanaler. Smartphones och surfplattor gör vår journalistik tillgänglig för fler, säger Johan Liljebo, analyschef på Aftonbladet.

Aftonbladets räckvidd och upplaga redovisas varje månad i ett så kallat scorecard som publiceras på aftonbladet.se/siffror. Räckvidden mäts av TNS Sifo och upplagan revideras av PWC.

Johan Liljebo, analyschef. Telefon: 076–129 63 32. E-post: johan.liljebo@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationschef. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över 2,8 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2011 var 2,2 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.