Jan Scherman till Aftonbladet – blir strategisk rådgivare för storsatsningen på TV

Jan Scherman blir strategisk rådgivare för Aftonbladets storsatsning på TV.
– Jan Scherman är en av den svenska TV-branschens mest erfarna personer. Hans kunskaper blir oerhört värdefulla för oss i vår fortsatta TV-utveckling, säger Jan Helin, Aftonbladets publisher.

Aftonbladet befinner sig i en intensiv expansion på TV-området och har under året utvecklat satsningen på livesändningar vid sidan av ett stort och varierat programutbud. Satsningen omfattar ett stort antal nyanställda, inklusive välkända tv-profiler, och en nybyggd studio. Nu fortsätter offensiven med rekryteringen av en av den svenska TV-branschens absoluta toppkrafter.

– Jag har tillsammans med många fantastiska medarbetare varit med om en närmast osannolik utveckling av tv-branschen. När jag nu lämnar Bonnier efter att ha jobbat där och på TV4 i drygt 20 år blir det spännande att ta aktiv del av en ny, dramatisk förändring och att få arbeta med Aftonbladets offensiva satsning, säger Jan Scherman.

Jan Scherman har jobbat med tv i nästan fyra decennier och varit med om en rad stora förändringar av den svenska tv-marknaden. Som vd för TV4 utvecklade han ett företag med en tv-kanal i Sverige till en nordisk tv-koncern med drygt 40 kanaler, 25 lokala stationer och en växande verksamhet på webben. Sedan 2012 har Jan Scherman arbetat centralt på Bonnier med tv-frågor.

Jan Scherman, som inledde sin TV4-karriär som grävande reporter på klassiska samhällsprogrammet Kalla fakta 1990, kommer vid sidan av sin roll som rådgivare också att arbeta praktiskt och producera egna program.

– Jag kliver in i det nya med full energi, och det ska bli extra roligt att på nytt få möjlighet att jobba med TV på fältet, säger Jan Scherman.

Utöver uppdraget för Aftonbladet TV kommer Jan Scherman bland annat ägna sig åt styrelsearbete, konsultuppdrag och fortsätta som krönikör i Dagens Industri.

Jan Scherman börjar sitt nya jobb på Aftonbladet TV i januari 2014.

Fredrik Lindén, informationschef Aftonbladet. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2012 var 2,2 miljarder kronor och vinsten 312 miljoner kronor.