Jane Magnusson får Axel Liffner-stipendiet

Axel Liffner-priset 2013 har tilldelats journalisten Jane Magnusson, verksam bland annat i Dagens Nyheter och Sveriges Television. Hon får priset för en kulturjournalistik som hon utövar med “syrlig humor och en ständig uppfinningsrikedom.”
Jane Magnusson är en kulturjournalist som alla både respekterar och tycker om. Det finns inte så många sådana, säger Åsa Linderborg, Aftonbladets kulturchef.

Motiveringen i sin helhet:

” 2013 års Axel Liffner-stipendiat har inte bara en penna spetsad med syrlig humor utan har vridit och vänt på kulturjournalistiken i alla medier man kan tänka sig, såväl gamla som nya. En ständig uppfinningsrikedom har tagit oss med till socialdemokratins mörka vrår, till botten av bassängen, in i Mat-Tinas näsa och till det lilla gotländska hörnet av VHS-hyllan där Ghostbusters står. Dessutom är hon något så sällsynt som en filmkritiker vi verkligen litar på. 2013 års Axel Liffner-stipendiat är Jane Magnusson.”

Axel Liffner-priset instiftades 1984 och delas i år ut för trettionde gången. Det tilldelas en ”kulturjournalist som i sin verksamhet kombinerar djup kunskap om konst och kultur med ett lyhört sinne för kulturjournalistikens språk och uttrycksmedel. Stipendiet är på 30 000 kronor.

Rakel Chukri får Hummerkniven – Sveriges vassaste kulturpris

Rakel Chukri, kulturchef på Sydsvenskan, tilldelas kulturpriset Hummerkniven. Hon får utmärkelsen för att hon är “en obönhörlig kritiker av främlingsfientliga idéer varhelst de dyker upp. Samtidigt är hon en lika envis försvarare av den öppna debatten – ibland i strid med dem som vill få oss att tro att yttrandefrihet innebär att man får säga eller trycka vad som helst utan att någon ska säga emot eller protestera.

Hummerpriset går till ”liberaler som både försvarar yttrandefriheten och alla människors lika värde.” Priset instiftades 2011 efter en kulturdebatt vars själva epicentrum kunde lokaliseras till ett särskilt kvarter på Södermalm i Stockholm, i folkmun kallat Hummerknivsöder. Priset består av en hummerkniv och en nykokt hummer.

– Det finns många liberaler i Sverige, men allt färre som kan komma i åtnjutande av Hummerkniven, priset för liberaler som är humanister, säger Åsa Linderborg.

Priserna delades ut på Aftonbladets årliga kulturfest på tisdagskvällen. Då hyllades också Andrzej Tichý som tilldelats Aftonbladets Litteraturpris 2013 för romanerna Omsorgen och Kairos.

Åsa Linderborg, kulturchef. Telefon: 070–761 47 28. E-post: asa.linderborg@aftonbladet.se.

Fredrik Lindén, informationschef. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2012 var 2,2 miljarder kronor och vinsten 312 miljoner kronor.