Johanna Bäckström Lerneby ny krimredaktör på Aftonbladet

Johanna Bäckström Lerneby blir ny krimredaktör och chef för Aftonbladets rättsredaktion. Hon har en bakgrund som kriminalreporter, grävande journalist och författare och belönades 2015 med Stora journalistpriset i kategorin ”Årets berättare”. Hon kommer närmast från SVT.
– Vi är väldigt stolta över rekryteringen av Johanna Bäckström Lerneby. Hennes journalistiska erfarenhet och kompetens blir en stor tillgång och kommer att utveckla vår journalistik ytterligare, säger redaktionschef Håkan Andreasson.

– Om man som jag gillar att driva nyhetsarbete digitalt, både med snabbhet och djup, så är Aftonbladet det mediahus där man ska jobba. Aftonbladet är bäst i Norden på den typen av journalistik. Aftonbladet är en intressant arbetsplats som vågar prova nya berättargrepp och har en spännande tv-utveckling, säger Johanna Bäckström Lerneby.

–  Det är i kriminaljournalistiken jag har mitt hjärta. Att då få chans att leda några av Sveriges bästa kriminalreportrar är ett drömjobb för mig. Det är en tjänst som är omöjlig att tacka nej till.

Johanna Bäckström Lerneby började sin journalistbana på Norrbottens-Kuriren 1992. 1996 gick hon vidare till Göteborgs-Posten, där hon bland annat arbetade fem år som kriminalreporter.

Sedan 2008 har Johanna Bäckström Lerneby arbetat på SVT, som reporter på Uppdrag granskning, SVT Västnytt och Rapport i Göteborg samt som Europakorrespondent i Bryssel. Sedan 2015 har hon varit publiceringsledare på SVT Sport.

I september 2013 gav hon ut boken ”Handelsvara: Kvinna”, ett granskande reportage om trafficking och om hur det gick till när en ung tvåbarnsmor från Rumänien hamnade på gatan och började sälja sex i Göteborg.

Johanna Bäckström Lerneby tilldelades 2015 Stora journalistpriset i kategorin Årets berättare för Filter-reportaget "Att skapa ett monster". I sin motivering skrev juryn bland annat: "För ett skoningslöst reportage som med genial dramaturgi förädlar och fördjupar genren kriminaljournalistik”. Hon har också nominerats till Grävande Journalisters Guldspaden fem gånger i olika klasser och fått utmärkelsen två gånger.

Johanna Bäckström Lerneby tillträder sin nya tjänst den 1 april.

Johanna Bäckström Lerneby, tillträdande krimredaktör Aftonbladet. Tel:
073-342 08 07.
Håkan Andreasson, redaktionschef Aftonbladet. Tel: 070–616 23 61. E-post: hakan.andreasson@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2016 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 236 miljoner kronor.