• Aftonbladet/

Karibien och Italien nya drömresmål – tydliga trendbrott i Sveriges största läsarundersökning

Karibien på vintern och Italien på sommaren – det är svenska folkets nya drömresmål. Det framgår av Favoritresan, Aftonbladet Resas årliga läsarundersökning om våra resdrömmar.
Vinnarna petar ner de tidigare åtta årens suveräner Thailand och Grekland till varsin andra plats.
– Det här är den största förändringen i undersökningens historia, säger Sture Bjarnelind, redaktör Aftonbladet Resa.

Favoritresan är Sveriges största läsarundersökning om våra resdrömmar. I undersökningen ställs frågan vart läsarna helst vill resa i år, i åtta olika kategorier. I omröstningen som genomförs på Aftonbladet.se inkom i år 68 392 röster.

Årets resultat är sensationellt. Sedan starten 2003 har Thailand och Grekland abonnerat på förstaplatsen i de tyngsta kategorierna ”Sol och bad vinter” respektive ”Sol och bad sommar”. Italien går nu från fjärde plats till toppen och Karibien är helt ny på topp fem. Den stora förloraren är Thailand, som tappar 40 procent av rösterna från förra året.

– Eftersom det vi undersöker är just läsarnas drömmar är det svårt att peka på konkreta orsaker. Thailand är alltjämt ett av våra allra största resmål, men det är uppenbart att svenska folket nu också längtar efter något nytt, säger Sture Bjarnelind.

Noterbart när det gäller storstadsresmål är att Barcelona och New York fortsätter vinna sina respektive kategorier men att Rio de Janeiro, kommande värd för fotbolls-VM och sommar-OS, rusar upp på en stark andra plats i kategorin ”Storstad utanför Europa”. De asiatiska storstäderna rasar däremot i undersökningen.

Hela undersökningen, med reportage om vinnarna och trenderna, presenteras i nya Aftonbladet Resa, som säljs med Aftonbladet från och med onsdag 29 februari.

Se resultatet i omröstningen i bifogad pdf-fil.

Sture Bjarnelind, redaktör Aftonbladet Resa. Telefon: 070–525 21 12. E-post: sture.bjarnelind@aftonbladet.se
Fredrik Lindén, informationschef. Tel: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 2,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2010 var 2,4 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.