Katrine Kielos vikarierar som chef för Aftonbladets ledarredaktion

Katrine Kielos, 27, tillträder den 1 oktober som tf chef för Aftonbladets ledarredaktion när politiska chefredaktören Karin Pettersson går på föräldraledighet.
– Katrine Kielos är en av Sveriges tyngsta opinionsbildare och har precis de egenskaper som krävs för att leda Aftonbladets ledarredaktion, säger Karin Pettersson.

Katrine Kielos kommer under perioden 1 oktober–31 mars att leda arbetet på ledarredaktionen och ingå i Aftonbladets redaktionsledning. Hon kommer också att företräda ledarredaktionen i externa sammanhang.

Katrine Kielos är journalist och författare och har arbetat som ledarskribent på Aftonbladet sedan 2009. Hon har också profilerat sig som vass utfrågare och debattör i webb-tvprogrammet Korseld. Under den gångna sommaren har hon lett arbetet på ledarredaktionen.

Karin Pettersson kommer under sin föräldraledighet att fortsätta ha det yttersta ansvaret som politisk chefredaktör och regelbundet medverka på ledarsidan med krönikor.

Karin Pettersson, politisk chefredaktör Aftonbladet. Telefon: 070–248 15 29.
E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se.
Katrine Kielos, ledarskribent. Telefon: 073–657 20 97.
E-post: katrine.kielos@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationschef Aftonbladet. Telefon: 070–667 00 82.
E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 2,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 500 anställda, varav ca 300 journalister. Omsättningen 2010 var 2,4 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.