Matilda Wiman blir ny Product Lead på Aftonbladet

Aftonbladet och Schibsted stärker organisationen med en nyinrättad strategisk roll som produktchef för mediehuset.
Matilda Wiman, 33, får uppdraget som Product Lead och tar också plats i Aftonbladets nya ledningsgrupp.

Aftonbladet flyttar nu fram positionerna vad gäller mediehusets digitala utveckling och strategi. Genom den nyinrättade rollen, som också får en plats i ledningsgruppen, ökar Aftonbladet sitt digitala produktfokus.

– Aftonbladet är i dag det enda svenska mediehus som ligger topp-tio hos unga. Resten är amerikanska plattformar och sociala medier. Ska vi behålla vår position måste vi bli ännu bättre på att göra en engagerad produkt för unga, i både mobilen och på desktop. Det blir mitt huvuduppdrag, säger Matilda Wiman.

I uppdraget ligger att optimera användarupplevelsen i Aftonbladets samtliga digitala kanaler och balansera den mot affären.

Med sin bakgrund som journalist, bland annat som nyhetschef på Svenska Dagbladet, produktägare på SVT och som en av medarbetarna som var med och skapade nyhetstjänsten Omni, är Matilda Wiman väl förberedd för jobbet. Sedan ett antal år tillbaka arbetar hon inom Schibsteds stora produkt och tech-organisation. Nu kommer hon att leda Aftonbladets produktteam inom Schibsted Media Product & Tech.

– Matilda Wiman är en erfaren produktchef med omfattande redaktionell kompetens i tillägg. Hon är ett bra exempel på vad som krävs av nya medieledare och blir en tydlig förstärkning av ledningsgruppen, säger Aftonbladets chefredaktör och vd, Lena K Samuelsson.

Matilda Wiman är inte ny på Aftonbladet. Det senaste året har hon i sin roll på Schibsted ansvarat för nyhetsupplevelsen i Aftonbladets samtliga plattformar.

– Jag kommer att fortsätta arbeta med samma starka utvecklingsteam, men går från att fatta beslut på daglig basis till den här mer övergripande och strategiska rollen. Att vi nu lyfter in de här frågorna i ledningsgruppen är också avgörande för att transformera Aftonbladet till ett 100 procent digitalt bolag. Ett bolag som ser utmaningarna som finns och har en tydlig riktning mot vad vi ska göra, och inte ska göra, säger Matilda Wiman.

Matilda Wiman, Product Lead, Aftonbladet. Tel: 070-161 99 04. E-post: matilda.wiman@schibsted.se.
Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd, Aftonbladet. Tel: 08-725 20 00. E-post: lenak.samuelsson@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.