Miljonvallen i mobilen sprängd – firas med annonserbjudande

Aftonbladet mobil har sprängt miljonvallen. Den nya rekordnoteringen är 1 099 115 unika besökare under en vecka. Rekordet firas med ett exklusivt erbjudande till annonsörerna.
– Utvecklingen går hisnande snabbt – mobilen har på rekordtid etablerat sig som den främsta nyhetskanalen för breda läsargrupper, säger Jan Helin, Aftonbladets chefredaktör.

Det var de stora nyhetshändelserna lördag-söndag – Eurovision Song Contest och avslutningen av ishockey-VM – som drev de största trafikmängderna till mobilsajten under vecka 19. Besökssiffran för söndagen krossade alla tidigare siffror. Då hade mobilsajten 531 952 unika besökare, 100 000 fler än den tidigare rekordnoteringen.

Besökssiffran för vecka 19 är en ökning med tio procent jämfört med föregående vecka och 252 procent jämfört med motsvarande vecka 2010.

– I början av året trodde vi på att passera miljonvallen i december, men trafiken har fullständigt exploderat under våren, speciellt vid stora nyhetshändelser. Det ser ut som att alla smartphone-användare nu vant sig vid att mobilen är deras främsta nyhetsförmedlare, säger Niklas Silow, Aftonbladets mobilchef.

För att fira rekordet erbjuds alla annonsörer under resten av maj månad ett mycket förmånligt paket – en miljon annonsvisningar för 75 000 kronor, jämfört med ordinarie pris 300 000 kronor, i mobilsajtens mest attraktiva format.

– Annonsförsäljningen har ökat i takt med den ökande trafiken, låt vara ifrån låga nivåer. Nu har mobilen definitivt tagit steget till att vara en betydande del av vår räckvidd och det ger vi fler annonsörer möjlighet att upptäcka och dra nytta av, säger Niklas Silow.

Källa: TNS Sifo Analytics

Niklas Silow, chef Aftonbladet mobil. Telefon: 070–525 21 59.
E-post:
niklas.silow@aftonbladet.se.
Johan Åsen, affärschef mobil. Telefon: 070–676 25 35.
E-post:
johan.asen@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationschef. Telefon: 070–667 00 82.
E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 2,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, web och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 500 anställda, varav ca 300 journalister. Omsättningen 2010 var 2,4 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.