Niklas Silow leder arbetet med att forma framtidens kvällstidning

Aftonbladet tillsätter en projektgrupp som ska skapa framtidens papperstidning. Målet är att läsarna ska börja se förändringarna i början av nästa år.
– Papperstidningen är alltjämt en mycket viktig del i Aftonbladets erbjudande. Men nu ska vårt nyhetsarbete ha fokus på de digitala kanalerna och då gäller det att ge printprodukten en ny och tydlig roll i läsarnas vardag, säger Jan Helin, chefredaktör Aftonbladet.

I den förflyttning från papperstidning till digitala kanaler som Aftonbladets läsare har genomgått har nyhetsarbetet gradvis förskjutits mot online-publicering, men behållit en förankring i papperstidningen. När nu nyhetsarbetet styrs över till en online-desk, med fullt fokus på mobil och webb, startar ett intensivt utvecklingsarbete med syfte att snabbt hitta papperstidningens nya position i Aftonbladets totala erbjudande.

– Vad ska printprodukten innehålla för att attrahera våra läsare, när de redan läst nyheterna i mobilen eller på webben? Hur ska den se ut, för att lyfta fram material som skiljer sig från dagens? Hur ska produktionen organiseras för att anpassas till nyhetsarbetets nya onlineflöde? Det är de viktigaste frågorna projektgruppen ska svara på, säger Jan Helin.

Niklas Silow leder projektgruppen som består av Marica Finnsiö, Nicke Franchell, Kristina Forsgren och Martin Hedström.

– Niklas Silow har med sin erfarenhet djup kunskap om papperstidningens förutsättningar i det nya medielandskapet. Till sin hjälp har han ett noga sammansatt lag med en kombination av gamla kvällstidningsrävar och unga, oerhört vassa formgivare. Det här gänget är perfekt för uppgiften att skapa framtidens kvällstidning, säger Jan Helin.

Jan Helin, chefredaktör. Telefon: 08–725 20 00. E-post: jan.helin@aftonbladet.se.
Niklas Silow, affärsområdeschef Mobil. Telefon: 070–525 21 59. E-post: niklas.silow@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationschef. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 2,4 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 450 anställda. Omsättningen 2010 var 2,4 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.