Pernilla Ericson till Aftonbladets ledarredaktion

Pernilla Ericson är ny ledarskribent på Aftonbladet. Hon har som journalist och författare gjort sig känd som en röst för feminism och antirasism.
– Pernilla Ericson är en skicklig stilist som i högerpopulismens tid blir en viktig del av det demokratiska motståndet. Det är en stor glädje att hälsa henne välkommen till Aftonbladet, säger Anders Lindberg, politisk chefredaktör.

Pernilla Ericson började redan i gymnasiet som frilansande reporter för musiktidningen Okej. Hon har arbetat på en rad ungdomstidningar och på TV4. Under perioden 2007 till 2014 var hon reporter och redaktör på Aftonbladet. Närmast kommer hon från posten som redaktionssekreterare på tidningen Amelia.

Pernilla Ericson har gett ut tre kriminalromaner med feministisk inriktning. Den senaste, "När du vänder dig om", handlar om organiserat kvinnohat på nätet.

– Jag har skrivit och vurmat för jämställdhetsfrågor i hela mitt vuxna liv. Att få fördjupa och utveckla de frågorna på Aftonbladets ledarsida är ett drömjobb. Och att komma tillbaka till tidningen där jag tidigare jobbat i sju år känns som att komma hem, säger hon.

Pernilla Ericson, ledarskribent Aftonbladet. Tel: 08-725 20 00. E-post: pernilla.ericson@aftonbladet.se.
Anders Lindberg, politisk chefredaktör Aftonbladet. Tel: 08-725 20 00. E-post: anders.lindberg@aftonbladet.se.
Petter Ovander, kommunikatör Aftonbladet. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.