Premiär för Brott & Straff – nytt krimprogram i Aftonbladet TV

Aftonbladet TV lanserar Brott & Straff, ett nytt krimprogram med Olivia Svenson och Oisín Cantwell. Programmet sätter fokus på uppmärksammade kriminalfall, med utgångspunkt från Aftonbladets 90-åriga bildarkiv.
– Aftonbladet är bäst i Sverige på kriminaljournalistik. Med Brott & Straff fördjupar vi oss i historierna vi inte kunnat släppa och låter tittarna se dem ur nya perspektiv, säger Mia Lindqvist, program- och affärschef Aftonbladet TV.

Brott & Straff leds av Olivia Svenson, välkänd redaktör, kolumnist och programledare på Aftonbladet, tillsammans med Oisín Cantwell, en av Sveriges mest erfarna reportrar och krönikörer inom rättsjournalistik.

– Vi tar upp klassiska kriminalfall som engagerat väldigt många människor genom åren. Det känns spännande att med hjälp av Aftonbladets fantastiska bildarkiv och Oisíns skarpa hjärna få en möjlighet att samtala om och belysa fallen i ett helt nytt programformat, säger Olivia Svenson.

I det första programmet kommer programledarparet att titta närmare på fallet med den försvunna Madeleine McCann. Samma dag som premiären, den 3 maj, är det tio år sedan den då fyraåriga flickan försvann från ett hotellrum i Portugal. Föräldrarnas förtvivlade kamp för att återfå sin dotter har sedan dess engagerat människor över hela världen. Tio år senare är flickan fortfarande inte återfunnen och spekulationerna kring vad som har hänt har aldrig upphört.

– Fallet Madeleine McCann är troligen det mest omskrivna försvinnandet i världen i modern tid. Och trots en gigantisk utredning i såväl Portugal som Storbritannien har inte gåtan kommit en millimeter närmare sin lösning. Nu när det har gått tio år kände vi att det var angeläget att återvända till den här berättelsen, säger Oisín Cantwell.

Brott & Straff produceras av Kajsa Lindohf som har lång erfarenhet av krimjournalistik och arbetat med produktioner som Veckans Brott, Efterlyst och Kalla Fakta. Brott & Straff sänds fem gånger under våren med början 3 maj. Programmen är ca tio minuter långa.

Mia Lindqvist, program- och affärschef Aftonbladet TV. Tel: 070-606 94 94. E-post: mia.lindqvist@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Telefon: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2016 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 236 miljoner kronor.