Premiär för nya aftonbladet.se – snabbare, enklare och med tydligare fokus på nyheter

Inom kort lanseras nya aftonbladet.se, efter den största ombyggnaden i sajtens historia.
– Läsarna får en sajt som är snabbare, med ökat nyhetsfokus och effektivare design. Annonsörerna får Sveriges mest attraktiva annonsformat. Vi själva får en ombyggnad under huven som gör publicering till mobila plattformar mycket lättare. Med nya aftonbladet.se tar vi vår onlinepublicistik ett steg vidare, säger Jan Helin, publisher Aftonbladet.

Nya aftonbladet.se är resultatet av en teknisk ombyggnad och ett redesignarbete som pågått det senaste året. Bakom ombyggnaden ligger läsarnas önskemål om en snabbare, tydligare och mer nyhetsinriktad sajt och annonsörernas önskemål om utvecklade annonsformat.

• På den nya sajten står nyheterna tydligt i fokus. Hela vänsterspalten ger plats åt ett nyhetsflöde med de senaste nyheterna från varje avdelning.

• Toppnyheten kan varieras över fyra bredder beroende på nyhetsläge. Typsnitt och utgörning skiljer sig fortfarande från papperstidningen. Trenden mot att ge papperstidning och sajt samma uttryck i form av typsnitt och featureiserad redigering med rubriker i bilder och så vidare tror vi inte på.

• Navigeringen återfinns nu i sidtoppen och gör det enklare att hitta till rätt avdelning.

• Sajten får ett enhetligare och mer kraftfullt grafiskt uttryck. Läsupplevelsen har blivit lugnare genom renare typografi, blå länkar har tagits bort, annonser som klipper av brödtext är borta och alla grafiska element har gjorts enhetligt röda.

• Laddningstiderna har minskats genom ny, effektivare kod och som en effekt av att det så kallade ”släpet” i botten på sidorna tagits bort och ersatts av ”Läs mer”-länkar.

• Annonsörerna får tre nya premiumformat. Två av dem, varav ett på startsidan, är annonser som hänger kvar i kanten på skärmen när man scrollar. På artikelnivå kommer också nya ”bottenpanorama overlay”, ett fullbreddsformat som exponeras efter avslutad artikel.

Redesignarbetet har genomförts öppet och involverat stora läsargrupper. Arbetet har kunnat följas på Aftonbladets redesignblogg och under sommaren har läsarna på en öppen betasajt bekantat sig med den nya sajten. Tusentals läsare har under processens gång lämnat sina synpunkter, vilket varit en mycket viktig ingrediens i utvecklingsarbetet.

– Läsarnas synpunkter har varit helt avgörande för den nya designen. Den här lanseringen är inte en slutpunkt utan början på något nytt. Och vi kommer fortsätta att utveckla sajten tillsammans med våra läsare, säger Andreas Aspegren, sajtchef.

Arbetet har letts av Richard Westman, projektledare. Arbetsgruppen har i övrigt bestått av Per Lindén, AD, Joakim Ottosson, editionschef, Nina Johansson, redaktör, Catarina Smedshammar, interaktionsdesigner, Fredrik Wärnsberg, UX, samt personal från Aftonbladets IT-utvecklingsavdelning.

Andreas Aspegren, sajtchef. Telefon: 070–830 55 75.

E-post: andreas.aspegren@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationschef. Telefon: 070–667 00 82.
E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över 2,6 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2011 var 2,2 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.