• Aftonbladet/

Pressmeddelande: Aftonbladet arrangerar digitala torgmöten. Partiledarna svarar på väljarnas frågor via interaktiv web-tv.

Aftonbladet arrangerar digitala torgmöten – partiledarna svarar på väljarnas frågor via interaktiv web-tv

Aftonbladet valspurtar med en unik satsning på interaktiva tv-möten mellan valets huvudpersoner och väljarna. Under valrörelsens sista vecka arrangeras Livetorget där partiledarna möter publiken via web-tv. – Nu lämnar vi valstugorna bakom oss och tar partiledarna till webben, där tusentals väljare över hela landet kan möta dem. För första gången talar politiker direkt till en internetpublik som samtidigt kan ställa frågor, säger Lena Mellin, chef för Aftonbladet samhällsredaktion.

Mellan den 14 och den 17 september arrangerar Aftonbladet en serie digitala torgmöten på aftonbladet.se. Alla i publiken kan se partiledaren tala och via knappar applådera, bua, önska heta ämnen och ta bilder av partiledaren. Den som är inloggad via Facebook Connect kan också ställa frågor och chatta med sina vänner.

Partiledarna kan hela tiden följa vad publiken gör och besvara frågor och prata om önskade ämnen. Partiledarna befinner sig i en studio där de talar inför en kamera och följer publikens reaktioner via datorskärmar. Först ut i raden av mötestalare är Jan Björklund, Folkpartiet, som inviger satsningen på tisdag klockan 13.00.

– Jag tänker tala om valets viktigaste fråga – skolfrågan. Och jag hoppas att många passar på att titta och kommentera, säger Jan Björklund.

Livetorget bygger på samma koncept och tekniska plattform som invigdes med Live-löpet i samband med musikpriset Rockbjörnen i augusti. Några av Sveriges största artister genomförde livekonserter för en internetpublik som interagerade med artisterna och varandra via Facebook. Över 39 000 människor i 62 länder följde de unika konserterna.

MÖTESSCHEMA 14/9 Jan Björklund 13.00–13.15 Göran Hägglund 14.45–15.00 15/9 Lars Ohly 11.00–11.15 16/9 Mona Sahlin 09.15–09.30 Maud Olofsson 13.30–13.45 17/9 Maria Wetterstrand 12.00–12.15

OBS. Alla tider är preliminära och kan bli föremål för ändringar med kort varsel.
Den som missar mötet kan se det i efterhand, men utan möjlighet att interagera med partiledaren. Mötena hålls på livetorget.aftonbladet.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Lena Mellin, chef samhällsredaktionen. Tel: 070–525 22 29. E-post: lena.mellin@aftonbladet.se.
Nils Franchell, kommunikationschef Aftonbladet. Tel: 070–676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se.