Pressmeddelande: Aftonbladet lanserar ny sajt för återförsäljare

Aftonbladet lanserar ny sajt för återförsäljare – ska öka lönsamheten vid försäljning av kvällstidningar

Aftonbladet lanserar idag tidningswebben.aftonbladet.se för återförsäljare och butikernas tidningsansvariga. Sajten ska hjälpa återförsäljarna att ytterligare öka lönsamheten för en av handelns mest lönsamma varugrupper – kvällstidningarna.
– Vi vill hjälpa våra viktigaste partners att göra ett ännu bättre jobb och bli ännu mer lönsamma, säger Dan Ferna, Trade Marketingansvarig på Aftonbladet.

Den nya sajten ska ge besökarna dagsaktuell information om produkter, kampanjer och eventuella leveransförseningar. Den innehåller en webshop med produkter anpassade för butiker och en räknesnurra där man snabbt kan räkna ut omsättningen per kvadratmeter. Och genom sektionen Tidningsskolan får besökarna tips och idéer som ska leda till optimal lönsamhet.

– Det här är en helt ny service som många har efterfrågat. Tidningsskolan ska hjälpa återförsäljarna att utveckla exponering och tillgänglighet för kvällstidningens produkter, allt med syfte att bli ännu mer lönsamma, säger Dan Ferna.

Lönsamheten för kvällstidningar är mycket hög. Enligt en undersökning som Forma Publishing Group genomförde 2009 är kvällstidningen den klart mest lönsamma nikotinfria produkten i kassalinjen och den ligger också på livsmedelsbutikernas tio-i-topp-lista, totalt sett.

– Genom att vi nu blir tillgängliga dygnet runt för våra återförsäljare kan vi bidra till ökad effektivitet i försäljarledet. Vi är övertygade om att den nya sajten kommer att göra de tidningsansvarigas arbete enklare och mer effektivt, säger Dan Ferna.

Som en extra service till personer med bristande kunskaper i svenska språket finns Google översättningsverktyg Google Translate som en integrerad del på sajten.

För ytterligare information, kontakta: Dan Ferna, Trade Marketingansvarig. Tel: 08–514 246 24, 070–525 22 31. E-post: dan.ferna@aftonbladet.se Annika Söderberg, affärschef print. Tel: 08–514 248 78, 070–725 15 50. E-post: annika.soderberg@aftonbladet.se Nils Franchell, kommunikationschef. Tel: 070–676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se