Pressmeddelande: Alex Schulman läsarnas språkrör i Aftonbladets stora höstkampanj

Alex Schulman läsarnas språkrör i Aftonbladets stora höstkampanj

Alex Schulman lånar ut sin röst och sitt ansikte i Aftonbladets stora höstkampanj. Med hjälp av ny, innovativ teknik kan läsarna kommunicera med sina kompisar via en personlig reklamfilm – med Alex Schulman som huvudperson.
– Med den här kampanjen vill vi med glimten i ögat visa att Nöjesbladet är den bästa vägen till en femplushelg, säger Klas Lindberg, nöjeschef.

På kampanjsajten http://femplushelg.aftonbladet.se kan alla läsare som känner sig bortglömda av någon kompis ge tråkmånsen en liten känga och samtidigt föreslå en nöjeshelg tillsammans. Till sin hjälp har de Alex Schulman och hans vassa röst och penna.

På sajten kan läsaren välja en av flera vassa utskällningar och dessutom skriva in egen text. Med teknikens hjälp skapas sedan en personlig film där Alex Schulman talar till den tråkige kompisen – delvis med läsarens egna ord.

Filmen visas för kompisen på aftonbladet.se, sedan denne fått länken via e-post eller Facebook, eller så kan den skickas till kompisens mobiltelefon. Ett ytterligare alternativ är att kompisen istället får ett telefonsamtal och blir tråkad i luren av Alex Schulman. Och som bonus kan den som går in på Aftonbladets webb-tv-spelare bli överraskad av att Alex Schulman dyker upp i rutan med ett personligt meddelande.

Greppet bygger på en avbild av Alex Schulmans röst som skapats med hjälp av en speciell röstsyntesteknik som utvecklats av det svenska företaget Acapela.

– Mig veterligen är vi först i världen att använda en känd persons röst på det här sättet, vilket gör greppet helt unikt, säger Johan Falk, kundansvarig hos Naked som står bakom höstkampanjen. För den digitala produktionen av sajten står Strip Digital.

Parallellt med den virala kampanjen sänds fyra reklamfilmer i TV3, TV6 och TV8 med budskapet att den som inte läser Nöjesbladet får ett mycket grått och trist nöjesliv. I butik lanseras samtidigt extraerbjudanden för den som köper Aftonbladet.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Klas Lindberg, nöjeschef Aftonbladet. Telefon: 070–676 23 36. E-post: klas.lindberg@aftonbladet.se.
Nils Franchell, kommunikationschef Aftonbladet. Telefon: 070–676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 2,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, web och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 500 anställda, varav ca 300 journalister. Omsättningen 2009 var 2,4 miljarder kronor och vinsten 197 miljoner kronor.