Publiksuccé för Aftonbladets partiledardebatt – 1,2 miljoner startade strömmar enligt MMS

Aftonbladets partiledardebatt i måndags kväll blev en publiksuccé. MMS mätningar visar att sändningen under kvällen startades nära 1,2 miljoner gånger på aftonbladet.se.
– Det är i alla jämförelser mycket högt för att vara online – och troligen ”all time high” för partiledardebatter och utfrågningar online, säger Magnus Anshelm, vd på MMS.

Tittarna är eniga. Aftonbladets partiledardebatt – med ett helt nytt koncept där partiledarna fick välja debattämne – vann deras gillande. I sociala medier och i chatten på aftonbladet.se strömmade hyllningarna in och i Inizios tittarundersökning direkt efter sändning svarade fyra av fem att debatten hade varit bra.

Nu har också de officiella siffrorna från MMS kommit för sändningen. Debatten, som startade klockan 19, hade 1 020 229 startade strömmar under måndagskvällen. Till det kan läggas de videoklipp från debatten som under kvällen lades ut och som tillsammans samlade 176 745 starter. Totalt alltså nära 1,2 miljoner videostarter, bara under måndagen. Den genomsnittliga tittartiden på debatten var 6 minuter och 46 sekunder.

I mediebranschen pågår en diskussion om hur videotittande online ska mätas och presenteras, och flera mediehus gör egna mätningar.

– Aftonbladet har valt att mäta via MMS, som är branschstandarden för mätningar av tittning av video online. För oss är det viktigt att vara transparenta gentemot både tittare och annonsörer, säger Martin Ekelund, videochef på Aftonbladet.

MMS gör ingen skillnad på om den startade videoströmmen är en autostart eller en manuell start, men tittandet mäts först efter att strömmen varit igång i tio sekunder.

–  Autostarterna är bara med under förutsättning att man fortsätter titta. Det har branschen gemensamt beslutat om. Alla var överens om att man inte kan betraktas som en tittare om man omedelbart stänger en ström som man inte själv startat, säger Magnus Anshelm.

– Vi önskar att fler mediehus anslöt sig till MMS, så att vi kan få jämförbara siffror i branschen för hur många som verkligen tittar, säger Martin Ekelund.

Utöver sändningen på aftonbladet.se, som är den som mäts av MMS, sändes partiledardebatten på 33 lokala mediesajter i Sverige, Norge och Danmark.

Martin Ekelund, Head of Video, Aftonbladet. Tel: 073-960 08 77. E-post: martin.ekelund@aftonbladet.se.
Mats Lindkvist, onlinechef MMS. Tel: 08-736 10 10. E-post: mats.lindkvist@mms.se.

Petter Ovander, kommunikatör, Aftonbladet. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.