Rekordstor räckvidd och ökande intäkter online bakom starkt helår och kvartal

Aftonbladet redovisar en vinst på 283 (312) miljoner kronor för helåret 2013. Resultatet det fjärde kvartalet uppgår till 99 miljoner kronor (82).
– Vi gör en mycket stark avslutning på året med bibehållen marginal, tack vare en rekordstor räckvidd och kraftigt ökande intäkter online, säger Jan Helin, publisher.

Aftonbladet nådde i november ett historiskt räckviddsrekord med noteringen 3 145 000 dagliga läsare. Aftonbladet är med det fortsatt störst i alla kanaler – web, mobil och print. Mediehuset är ledande i branschens strukturomvandling, illustrerat av den starka tillväxten av annonsintäkter online (15 procent).

– Vi ökar mobilintäkterna med 111 procent, mycket tack vare produktutveckling som geostyrd annonsering. Även om intäkterna från TV-verksamheten ännu är relativt små ökar de med 135 procent under sista kvartalet. Vi har lång väg kvar i utvecklingen av Aftonbladet TV, men vi börjar kapitalisera på nya sätt, och vi fortsätter investera både redaktionellt och i annonsprodukter, säger Jan Helin.

Aftonbladet Plus, Sveriges ledande betaltjänst för journalistik online, är inne i en intensiv utvecklingsfas. Det senaste året har tjänsten alltmer blivit en naturlig del av det dagliga nyhetsflödet och vid årsskiftet hade tjänsten 170 000 prenumeranter.

– Framåt jobbar vi hårt med att fortsätta utveckla vår digitala prenumerationsaffär. Tack vare utveckling av datadriven analys lär vi oss mer om hur våra kunder agerar, varför de köper och varför de hoppar av. Det är ett av våra viktigaste fokusområden 2014, i kombination med datadriven utveckling av våra annonsprodukter.

På printsidan är strategin att fortsätta optimera lönsamheten. Försäljningen har gått bättre än förväntat och en höjning av lösnummerpriset har bidragit till högre upplageintäkter.

– Utvecklingen för printprodukter är fortsatt tuff, men tack vare god kostnadskontroll har vi lägre kostnader än i fjol och lägre kostnader än budget. För magasinsaffären är det förmågan att kombinera kostnadskontroll med utveckling av nya digitala tjänster inom livsstilsområdena som kommer att bli helt avgörande, säger Jan Helin.

Omsättningen 2013 var 2 066 miljoner kronor, jämfört med 2 168 miljoner 2012.

Fredrik Lindén, informationschef. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över 3 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2013 var 2,1 miljarder kronor och vinsten 283 miljoner kronor.