SBS Discovery i unikt samarbete med Aftonbladet – sänder Brottscentralen i nya kanalen ID

SBS Discovery sänder Aftonbladets prisbelönta succéformat Brottscentralen i crimekanalen Investigation Discovery, ID. Det är det första steget i ett samarbete med möjligheter till fler gemensamma projekt.
– Genom samarbetet mellan Sveriges största nyhetsförmedlare och ett av landets största tv-företag ger Aftonbladet och SBS Discovery TV-publiken nu nya möjligheter att följa ett av Aftonbladets starkaste program, säger Jan Scherman, affärsområdeschef Aftonbladet TV.

Brottscentralens interaktiva koncept har gjort Aftonbladet till nyhetsledare inom genren crime-tv. Aftonbladet TV har sedan premiären den 2 september 2013 sänt drygt 260 avsnitt – 45 minuter live-TV fyra kvällar i veckan, på klassiskt kvällstidningsmanér. Brottscentralen rör sig mitt i nyhetsflödet och programledarna Lennart Ekdal och Thabo Motsieloa låter tittarna följa med live i polisens arbete med det senaste dygnets brott.

Programmet har en mycket hög grad av tittarmedverkan och polisen tar varje dag hjälp av Brottscentralens tittare på en plattform med tre miljoner besökare.
Samarbetet om parallellsändning i Investigation Discovery – Sveriges enda renodlade crimekanal – ger än mer uppmärksamhet och ännu större räckvidd åt en av Aftonbladet TV:s mest prestigefyllda tv-satsningar. Brottscentralen blir ett starkt svenskproducerat kort i det högklassiga internationella utbudet på Investigation Discovery, som idag finns i det digitala marknätet hos Boxer, samt hos en rad operatörer som Comhem, Canal Digital Satellit, Sappa, IP Sweden med flera.

– Crime har en enormt stark och etablerad roll i Sverige, och Brottscentralen blir nu ett flaggskepp på Sveriges enda 24-timmarskanal med renodlat fokus på crime. Det känns väldigt spännande och roligt att på det här sättet göra Aftonbladets högkvalitativa och engagerande kriminaljournalistik till en del av Investigation Discoverys starka erbjudande till tittarna, säger Calle Jansson, kanaldirektör på SBS Discovery TV.

SBS Discovery TV är ett av Sveriges största TV-hus och omfattar tv-kanalerna Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport, Eurosport 2, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery Science, Investigation Discovery, Discovery World, Discovery HD Showcase och Animal Planet HD, samt onlineplattformarna Kanal 5 Play, Kanal 9 Play och Kanal 11 Play

Brottscentralen utsågs av Film & TV-producenterna till "Årets Interaktiva Program" vid RIA-galan 2014. Programmet utsågs även till ett av världens 20 hetaste TV-format av The Witt vid MIP-galan i Cannes 2013.

– Brottscentralen har satt en ny standard för hur engagerande tv-journalistik kan paketeras snyggt, effektivt och interaktivt i en onlinevärld. När nu Investigation Discovery väljer att satsa på programmet även i en linjär kontext är det bara ytterligare ett bevis på redaktionens högklassiga arbete och de möjligheter formatet innehåller, säger Anders Sundberg, vd på Brand New Content som äger och producerar Brottscentralen.

Brottscentralen börjar sändas i Investigation Discovery i höst.

Jan Scherman, affärsområdeschef Aftonbladet TV. Tel: 08–725 20 00. E-post: jan.scherman@aftonbladet.se.
Dan Panas, presschef SBS Discovery Television. Tel: 070–186 52 90. E-post: dan.panas@sbsdiscovery.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.
Anders Sundberg, CEO / Creative Director Brand New Content. Tel: 070– 819 19 71. E
-post: anders.sundberg@brandnewcontent.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över tre miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2014 var 2,0 miljarder kronor och vinsten 237 miljoner kronor.