• Aftonbladet/

Sportbladet TV bevakar fotbolls-EM inifrån – unika livebilder från landslagslägret och Fan zone

Sportbladet TV gör en storsatsning på bevakning av fotbolls-EM. Med unika bilder inifrån landslaget och exklusiva livesändningar från Fan zone ska Aftonbladets journalister ge den mest inträngande dagliga bevakningen av fotbollssommaren i Frankrike. Under mästerskapet blir det också premiär för 360-gradersvideo i nyhetsbevakning.
– Med vår stora erfarenhet av livesändningar, våra tongivande experter och den nya filmtekniken satsar vi på att befästa vår position som den bästa sportredaktionen i Sverige, säger Jessica Linnman, sportchef Aftonbladet TV.

Som exklusiv mediapartner kommer Sportbladet TV att vara på plats på Camp Swedens Fan zone i Agay på franska rivieran, och bjuda på exklusiva liverapporter därifrån varje dag. Här beräknas minst sex tusen svenska fans ha sin bas under mästerskapet. I samband med Sveriges matcher följer ett tv-team med de svenska fansen till de olika matchstäderna. Sportbladet TV kommer som enda media att löpande bjuda på exklusiva rörliga bilder inifrån landslaget. Tittarna kommer att få ögonblicksbilder från träningsanläggningen, spelarnas uppladdning inför matcherna och lediga stunder på hotellet.

Under Sveriges matcher satsar Sportbladet TV stort på EM-studion med en rad experter på plats och däremellan ligger fokus på analyser och breaking news. Två videoreportrar och två fotografer kompletterar Sportbladets EM-team av reportrar på plats i Frankrike. Sportbladets prisbelönte reporter Erik Niva reser runt i Frankrike och levererar, förutom knivskarpa analyser från matcherna, rapporter om både fotboll och samhällsfrågor under mästerskapet. Ett TV-team följer med på hans resa och läsarna får varje dag möjlighet att chatta med honom i livesändning via Facebook.

Under mästerskapet blir det premiär för inslag i 360-gradersvideo där användarna kan se alla vinklar från samlingen direkt i sin mobil eller webbspelare, eller verkligen uppleva stämningen på plats genom att titta på klippet i en virtual reality-spelare (Google Cardboard eller Samsung Gear).

– Med 360-gradersvideo kommer vi att revolutionera det journalistiska berättandet. Här kommer vi att kunna förmedla känslan från Frankrike till våra användare på ett helt nytt sätt, säger Niclas Bergström, produktchef Aftonbladet TV.

Sportbladets EM-team utgörs av 14 medarbetare på plats i Frankrike med Erik Niva, Simon Bank, Peter Wennman, Robert Laul och Jennifer Wegerup i spetsen.

–  Jag kan garantera alla rosa sportvänner den bästa, snabbaste och vassaste bevakningen någonsin – online, i tv, print och sociala kanaler. Redan före EM har vi sett ett fantastiskt engagemang med över 48 000 lag i vår tävling EM-elvan och en tokhyllad EM-bibel som snart är slutsåld i varenda butik, säger Pontus Carlgren, chef Sportbladet.

I april nådde Aftonbladet TV 2 307 000 tittare under en genomsnittlig vecka, enligt Orvesto. Motsvarande siffra för Sportbladet TV var 799 000 tittare.

Jessica Linnman, sportchef Aftonbladet TV. Tel: 076-772 62 53. E-post: jessica.linnman@aftonbladet.se.
Pontus Carlgren, chef Sportbladet. Tel: 070-676 23 61. E-post: pontus.carlgren@aftonbladet.se.
Niclas Bergström, produktchef Aftonbladet TV. Tel: 070-774 46 33. E-post: niclas.bergstrom@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2015 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 233 miljoner kronor.