Svenska med baby Årets Wendela 2014

Svenska med Baby får utmärkelsen Årets Wendela 2014 för sitt arbete med att välkomna nyanlända till Sverige och hjälpa dem bli en del av det svenska samhället.
– Det handlar om att människor möts och fördomar rivs, säger Anna Libietis, verksamhetsansvarig för Svenska med baby.

En nybliven förälder kan vilja ha stöd i sin nya roll. En nyanländ flykting kan behöva stöd i sin språkutveckling. Och alla kan vi behöva vidga våra vyer och möta folk från andra kulturer – eller andra bostadsområden. Svenska med baby, ett initiativ inom organisationen Internationella bekantskaper, förenar alla dessa intressen.

Det startade 2011 då två föräldralediga kvinnor i Stockholm fick idén om att använda lediga dagar med baby till något mer än att dricka kaffe med andra föräldralediga i sitt närområde. Verksamheten finns i dag i tre stockholmsförorter – Alby, Tensta och Skarpnäck – och har hittills lockat sammanlagt över 500 deltagare med rötter i världens alla hörn. Anna Libietis arbetar sedan årsskiftet ideellt med projektet på heltid.

– Det första ordet min mormor fick höra när hon kom till Sverige som flykting under fyrtiotalet var ”välkommen” och det kom att betyda mycket för hennes känsla av att höra hemma i sitt nya land. Därför känns det fint att genom de här föräldragrupperna få hälsa människor välkomna och stötta dem i att bli en del av det svenska samhället. Visionen är att svenska med baby ska finnas i hela landet, och för lång tid framöver, säger Anna Libietis.

Juryns motivering: ”En enkel önskan om att träffa andra föräldrar blev något mycket större. Möten som skär igenom gränser och där alla, oavsett bakgrund, kan få stöd – i sin roll som förälder, i sin språkutveckling, med sitt sociala nätverk eller sin förståelse för andra. Svenska med baby öppnar dörrar, bygger broar och är ett bevis på den enskilda människans makt och möjlighet att med vardagens handlingar vara med och förändra. Initiativet Svenska med baby tilldelas utmärkelsen Årets Wendela 2014.”

Juryn bestod av Lena Mellin, samhällschef, Karin Pettersson, politisk chefredaktör, Simon Bank, krönikör, Sportbladet, Nils Franchell, printchef, Lina Lindkvist, webbredaktör Wendela, Åsa Passanisi, reporter, Sara Milstead, reporter, och Helena Utter, chef Wendela.

Årets Wendela delas ut av Aftonbladets Wendela-redaktion till en hjälte inom kvinno- eller jämställdhetsfrågor, som nominerats av läsarna. Utöver äran får vinnaren 15 000 kronor. Priset har fått sitt namn av Wendela Hebbe, Sveriges första kontraktsanställda kvinnliga journalist. Tidigare vinnare är Astrid Johansson, organisationerna Somaya, Rättviseförmedlingen, Tjejzonen och Makalösa föräldrar.

Helena Utter,
chef Wendela. Telefon: 070–297 70 23. E-post: helena.utter@aftonbladet.se.
Anna Libietis,
verksamhetsansvarig Svenska med baby. Telefon: 0735–02 22 76.
Fredrik Lindén, informationschef Aftonbladet. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över tre miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 400 anställda. Omsättningen 2013 var 2,1 miljarder kronor och vinsten 283 miljoner kronor.