Tobias Waldefeldt Lindner ny nöjeschef på Aftonbladet

Tobias Waldefeldt Lindner, 33, blir ny chef för Aftonbladets nöjesredaktion.
Han ersätter Klas Lindberg som ska vara tjänstledig och därefter gå på föräldraledighet.

Tobias Waldefeldt Lindner, 33, har arbetat på Aftonbladets nöjesredaktion i elva år, först som reporter (2000–2005) och därefter som nyhetschef (2005–2011). I sin nya roll kommer han att ansvara för hela Aftonbladets nöjesbevakning, både i print och på webben. Han tillträder tjänsten den 1 augusti.

– Tobias Waldefeldt Lindner är en mycket kreativ nöjesjournalist med en gedigen förankring på Sveriges bästa nöjesredaktion. Jag ser fram emot att jobba med honom och utveckla vår nöjesbevakning, säger Jan Helin, Aftonbladets chefredaktör.

Klas Lindberg avgår som nöjeschef efter två framgångsrika år. Inledningsvis ska han vara tjänstledig för att jobba med ett hemligt tv-projekt. Han planerar även att vara föräldraledig innan han återvänder till Aftonbladet.

– Under Klas Lindbergs ledning har Aftonbladet stärkt positionen som vassast i Sverige. Det ska bli spännande att se honom använda sin redaktionella erfarenhet och nyvunna kunskap i affärsutveckling på ett nytt område i höst, säger Jan Helin.

Ny i nöjesredaktionens ledning är Ulrika Sjöblom, tidigare nöjesreporter, som utnämnts till nyhetschef på papperstidningen vid sidan av Ylva Niklasson. Frida Fager och Martin Söderström kvarstår som nyhetschef respektive tf nyhetschef på webben.

Jan Helin, chefredaktör. Telefon: 08–725 20 00. E-post: jan.helin@aftonbladet.se.
Klas Lindberg, nöjeschef. Telefon: 070–676 23 36. E-post: klas.lindberg@aftonbladet.se.

Tobias Waldefeldt Lindner, nyhetschef nöjesredaktionen. Telefon: 070–676 23 37. E-post: tobias.lindner@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationschef. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@aftonbladet.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 2,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 500 anställda, varav ca 300 journalister. Omsättningen 2010 var 2,4 miljarder kronor och vinsten 310 miljoner kronor.